Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

Representation - avdrag bara för egen del?

Nyfiken på om någon har erfarenhet av, eller kan vågar drista sig till att sia om följande:

Vår VD har en del representationskostnader i form av träffa kunder, samarbetspartners och andra former av kontakter.  Vi har alltid varit noga med att varje sådant tillfälle verkligen skall ha direkt återkoppling till vår verksamhet.

Det som hänt flera gånger på sistone är att respektive deltagare vid dessa representationstillfälle stått för sin egen del av kostnaden. 

Frågan:
Påverkar detta avdragsrätten för oss avseende den del av kostnaden som står för vår VD?

Spontant känns det lite konstigt att redovisa ett kvitto som bara innehåller till exempel en lunch men å andra sidan är det ändå en utgift som vi inte hade haft annars? Så min tanke är att bara man följer alla regler kring representation i övrigt (skriva upp vilka som var med och vad det gäller osv) så spelar det ingen roll? Eller?


(Provat att Googla men inte hittat något om detta och är ärligt talat inte sugen på att prova på att sitta i telefonkö hos Skatteverket - fördomsfullt av mig, jag vet. 🙂
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Intressant frågeställning faktiskt - har inte råkat ut för detta - han representerar ju företaget men som det är idag så är ju inte representation avdragsgillt så tycker inte det skall påverka - det som det påverkar är ju momsen som till viss del i representation är avdragsgill.
Man kan skicka email till skatteverket och det fungerar faktiskt bra tar några dagar men man får svar 🙂 Om du gör detta får du gärna lägga till svaret ./Marie

Tack för tipset! Har skickat in e-post nu via deras webbformulär. Jag återkopplar givetvis om/när jag vet mer.
Khedron Wilk
CHAMPION

Fick alldeles nyss svar från Skatteverket nu, återges nedan.

Kort version: bara redovisa sin egen kostnad för lunch är ej avdragsgillt. Man måste ha betalat även för andra för att ha något att dra av.

Ämne: Företag-Aktiebolag och ekonomisk förening

Datum: 8 oktober 2018 12:37:16 CEST

Till: Khedron Wilk


Hej,

Ja, detta påverkar avdragsrätten för er. Att bara redovisa kostnader för en person gör att detta ses som personliga levnadskostnader och därmed finns det inte någon avdragsrätt för den ingående momsen på denna kostnad.

Med vänlig hälsning
Anders

Fråga/ärende:

Hej!
Allmän fråga om representation.
Vår VD har en del representationskostnader i form av träffa kunder, samarbetspartners och andra former av kontakter. Vi har alltid försökt vara noga med att varje sådant tillfälle verkligen skall ha direkt återkoppling till vår verksamhet.
Det som hänt flera gånger på sistone är att respektive deltagare vid dessa representationstillfällen har stått för sin egen del av kostnaden. 
Frågan: 
Påverkar detta avdragsrätten för oss avseende den del av kostnaden som står för vår VD? 
Spontant känns det lite konstigt att redovisa ett kvitto som bara innehåller till exempel en lunch men å andra sidan är det ändå en utgift som vi inte hade haft annars? Så vå tanke är att bara man följer alla regler kring representation i övrigt (skriva upp vilka som var med och vad det gäller osv) så spelar det ingen roll så länge man bara yrkar avdrag för den del av representationskostnaden man verkligen har haft?



Fd medlem
Inte tillämpbar

När det ses som personliga levnadskostnader - ja då är det ju också förmånsbeskattning som personen skall betala, ev. arb.giv.avg och skatter för företaget - kolla skatteverket:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner.4.3810a0...
//Marie

Jo, helt enig. Bara lite intressant att det då inte klassa som personlig levnadskostnad så läge som man samtidigt betalar för någon annan. I båda fallen förutsatt att det i sig är en giltigt representation förstås.

Men jag förstår att det är så det måste bli för att inte hamna i allt för snåriga bedömningar.