Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja aktier till anställd

Vill sälja aktier till en anställd, hur sker likviden? Ska den anställda betala mig privat och jag sedan redovisar detta på K10 dvs inga likvida medel kommer in i bolaget?
Vi vill också bilda var sitt holdingbolag och äga aktierna genom holdingbolaget. Hur gör vi detta på bästa sätt?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det blir rätt med dig som säljare och han som köpare och inget i bolaget
Fd medlem
Inte tillämpbar

På verksamt .se regar ni ett varsitt bolag sedan säljer ni in era aktier till resp bolag
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Billigt och bra sätt att rega bolag på

Mikael

Kan vara lurigt att sälja aktier till anställda. Kan anses vara lön om värdet är högre än köpeskillingen så det finns lite att tänka på. Lite att läsa om det här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321435.html#h-Formanligt-forvarv-pa-g... 
Lycka till!
CarinaEsp
CHAMPION

Som steg ett så bör du nog sälja över dina aktier till Holdingbolaget, men det beror på hur din K10:a ser ut när det gäller sparad utdelning. 
Vid såna här överlåtelser så är det viktigt att ha koll på alla skatteeffekter och köra lite olika scenarion innan man verkställer för att få ut mest möjligt av sparad utdelning, men också ha koll på eventuella skatteeffekter avseende försäljning av aktier till anställd. 
Den anställde bör registrera holdingbolaget innan köpet av aktierna sker så att köpet görs av holdingbolaget direkt.
Mitt tips är att lägga pengar på en skattekonsult och få hjälp med affären (och avtalen), det kan vara värt de pengarna så man gör rätt direkt.
Glöm inte att skriva aktieägaravtal mellan er.