Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utdelning, bokföringsdatum och årsredovisning - eEkonomi

Mitt första räkenskapsår var 190401-190331 och jag måste göra årsredovisningen. Jag ska göra en utdelning, ska den bokas på konto 2098 till 2898 nu i september (på mitt andra räkenskapsår) och konto 2898 och 1930 med bokföringsdatum då utbetalningen sker? Ska denna utdelning inte synas någonstans på första årets årsredovisning utan först på nästa årsredovisning under förändring av eget kapital? Måste jag flagga någonstans i den första årsredovisningen att jag kommer göra en utdelning?
8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ditt angivna räkenskapsår förvirrar

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ursäkta, det ska vara 180401-190331.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Anade det och mitt svar utgår från det:)
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om ditt första år är 180401-190331 måste du inta ange något om utdelning i framtiden men du kan och får göra det.
Istället räcker det med att du håller en extra årsstämma och då beslutar om utdelningen.
Utdelning bokförs mot konto 2091 i debet.

Kom då bara ihåg att göra allt i rätt datumordning.
Datera årsredovisning, håll ordinarie årsstämma först.
Besluta om utdelning på extra stämma tidigast dagen därpå

Mikael

Om du väljer att göra besluta om utdelning på ordinarie årsstämma så skall det framgå av årsredovisningen. Det gör du på sidan förvaltningsberättelse och som ett styrelseförslag till resultatdisposition. Bör finnas i som standard i din mall för årsredovisningen (om inte så bör du byta mall). Du kan även göra som Mikael skriver men då kommer utdelningen att synas i nästa årsredovisning och även då i förvaltningsberättelsen fast då under rubriken "Förändringar i eget kapital".. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla!
Så om jag beslutar om utdelning på ordinarie årsstämma:
- Ska jag i första räkenskapsårets årsredovisning bara uppge utdelningen i förvaltningsberättelsen?
- Ska bokningen på konto 2098 till 2898 bokförs under det andra räkenskapsåret och kommer synas först i det andra årets balansräkning?
- I andra räkenskapsårets årsredovisning ska jag uppge beloppet under förändring av eget kapital?

Japp, helt rätt. Även om utdelningen, enligt mig skall bokas mellan 2091/2393 men det är en smaksak. Vi brukar boka årets resultat mot 2099, vid stämman så nollar vi 2099 mot 2091 (balanserade resultat) och är det en utdelning beslutat så debiterar vi 2091 och krediterar 2393 (eller möjligt 2893, kortfristig skuld närstående person).  2898 har jag under mina 30 år aldrig använt men det behöver ju inte vara fel för det.... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du gör som jag beskriver ovan blir det lite mindre exercis just nu eftersom du bör lämna in årsredovisningen före den 30/9 - inom sex månader.

Sen kan du i lugn och ro hålle en extra bolagsstämma och dela ut det belopp du vill ha i utdelning

Mikael