Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Extra stor lön/bonus - eEkonomi

Hej!
Jag ska ge mig själv en extra stor lön nu innan slutet på räkenskapsåret. Jag kommer inte upp i brytpunkten. Hur gör jag bäst det i lönemodulen i eEkonomi. När jag bara lägger in bruttolönen på det här högre lönebeloppet så räknar programmet ut på tok för hög skatt.
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

I andra Visma löneprogram finns en löneart 2203 Manuellt beräknad skatt, där du själv anger belopp förr avdragen skatt - sök något liknande i ditt program.

Mikael

Gå in på dig som anställd och ändra till procentuell skatt. 30 % brukar vara lagom att dra.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anders!

Precis som Mikael skriver finns det en lönerad som tillhör skatt (som inte är den automatiskt uträknade av programmen). I eEkonomi heter den Extra skatt. Där kan du antingen dra mer, eller skriva minus framför beloppet och göra att skatten som dras automatiskt av programmet blir mindre/justeras.

Anledningen att skatten blir "på tok för hög" är för att eEkonomi räknar ihop det som redan finns utbetalt den månaden och det nya beloppet och jämför med vad som egentligen skulle dragits som skatt enligt skattetabellen du ställt in på anställningsregistret. Detta för att inte riska att man råkar dra för lite skatt. I detta fallet kan du ju justera själv för att lägga korrekt belopp för just den utbetalningen. 

Ha det gott!

/Sofia 

Hej,

Att löneprogram bara tittar på aktuell månad är ett generellt problem (inte bara Visma) som kan medföra problem när året summeras.

 

Framförallt tänker jag på det omvända problemet om man en månad får lägre lön, exempelvis pga sjukskrivning. I det fall en anställd under året redan har ackumulerat en lön så att brytpunkten för statlig skatt passerats så borde det finnas en automatik i löneprogrammet att även kommande löner beskattas med statlig skatt (eller för all del den nu borttagna värnskatten). Alternativt bör programmet åtminstone uppmärksamma detta.

 

Jag försökte förklara detta för lönekontoret hos en tidigare arbetsgivare men det fanns ingen förståelse för att man tittade mer än en månad åt gången oavsett hur mycket information man hade.

 

Mvh,

Stabo