Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rigmor4
MEDLEM

Konto för nedskrivning av skatteskuld

Ang avskrivning av skuld som f d ägare efterskänkt, skruver ni att man ska använda kto 8710. Men när jag för över alla uppgifter till skatteprogrammet, tar den inte kto 8710. Vad görjag?

  • Skatt
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skuld som efterskänks kan tillföras bolagets egna kapital direkt via balansräkningen eftersom det är ett tillskott som inte skall beskattas.
Det finns en viss formalia kring tillskott från ägare till bolaget som det är bar att klara ut
Vid ovillkorat aktieägartillskott, som detta verkar röra sig om bokförs beloppet

Debet 2893 mot kredit 209X ovillkorat aktieägartillskott. 

alltså behöver du inte gå vägen via 8710

Mikael
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Rigmor!

När jag kollar på www.bas.se och SRU och för ett aktiebolag så har de inte någon information om var konton som börjar med 87xx ska hamna i deklarationsblanketterna. 
Så du bör kontrollera med en redovisningsbyrå eller Skatteverket så att du dels bokfört på rätt konto och i så fall var det ska hamna i deklarationen. 

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till Rigmor
Då dristar jag mig till att säga att du ska inte bokföra det via resultaträkningen, i ett fall som detta.
Var har du hittat uppgift om att använda just 8710-kontot, jag ser det inte ens i en normalkontoplan

Mikael