Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

OlleK_
MEDLEM

Arbete i aktiehanteraren vid nyemission/avknoppning är krångligt! - Visma Skatt

I Visma Skatt Akriwhantreraren: Hur gör man med Cassandra Oil: "2012-04-12 Cassandra Oil AB: Nyemission

Villkor 1:2, kurs 8,20 SEK

Innehav av en (1) aktie i Cassandra Oil ger en (1) teckningsrätt. Två (2) teckningsrätter ger rätt att teckna en (1) ny aktie till kursen 8,20 SEK per aktie." ...

... som sedan blev: "2012-04-18 Cassandra Oil AB: Utdelning av aktier i Blasieholmen och Rentunder AB

För en (1) aktie i Cassandra Oil erhålls en (1) aktie i Blasieholmen.

För en (1) aktie i Cassandra Oil erhålls en (1) aktie i Rentunder."

---Ska jag använda "Avknoppning"? Finns det en bra beskrivning hur man förfar? Jag hittar den inte. Tack! /Olle
  • Skatt
4 SVAR 4
OlleK_
MEDLEM

(Ursäkta felstavningen: Aktiehanteraren!)
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Olle!

Om vi börjar med nyemissionen så registrerar du den med händelsen Nyemission på Cassandra Oil, datum 2012-04-12. Du anger hur många aktier du tilldelades samt vad du betalade per styck.

När det gäller utdelningarna i andra bolag borde någon av dessa arbetsgångar kunna vara till hjälp:
http://www.vismaspcs.se/visma-support...
http://www.vismaspcs.se/visma-support...

Skatteverket brukar komma med rekommendationer om hur anskaffningsutgiften ska fördelas mellan bolagen, men dessa har ännu inte publicerats när det gäller de två utdelningarna. Så några belopp eller procentsatser kan jag tyvärr inte dela med mig av ännu.
OlleK_
MEDLEM

Tack för svaret! Men jag hittar inte arbetsgångarna du länkade till, jag får svaret: "Sidan kan inte hittas. Den här sidan finns inte på vismaspcs.se"
Inte ens Visma Skatt självt finns på supportsidorna.
OlleK_
MEDLEM

Jo, jag hittade Visma Skatt sedan, efter lite letande. 🙂
Den lilla, lilla texten "Visa mer...", som knappt syns, är onödig. Låt alla ikoner blomma ut direkt i stället, så ser man att man ska skrolla.