Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dan___8
MEDLEM

Bokföra bilinköp och inbyte av bil

Vårt företag har köpt in en nyare pick-up och i samband med det bytte vi in den gamla. Hur ser bokföringsgången ut vid sådan transaktion. Man kan väl inte "netta" in- och utgående moms utan inbytet får väl ses som försäljning av anläggningstillgång.Inbytet fanns också med i vårt anläggningsregister med ett värde som var mindre än vad vi fick betalt vid inbytet. Vidare bör väl den inbytta bilen utrangeras ur bokföringen?Dan

6 SVAR 6
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Precis som du skriver så får du hantera inlösen av den gamla bilen separat som en försäljning. Löses bilen in till ett högre värde än vad den har i er bokföring ska vinsten tas upp i resultaträkningen.

Bokföringsexempel på både försäljning och inköp av bil hittar du här:
http://www.bokforingstips.se/artikel/...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om man köper bil (172.000 kr inkl moms) och har en bil i inbyte (man får 67.900 kr på en bil vi köpt för 89.500kr) hur bokförs detta? Ack avskrivningar på inbytesbilen är 17.900 kr.

Man bokför inköpt bil 1240/ 138.320kr och 2641 /34.580kr men inbytesbilen? hur bokför man den? Det blir ju en förlust vid försäljningen, men säljs den inkl moms? hur bokförs försäljning i så fall?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marie J!

Vad gäller din första fråga ska du registrera inbytet som en försäljning utav inventarie, d v s du bokför förlusten mm. Moms behöver du inte lägga på. förutsatt att du inte drog av moms vid inköpet, (oftast får man inte det).

Bokför sedan köpet utav den nya bilen.

Konteringen skulle i ditt fall kunna se ut så här:

1.
1240 K 89 500
1249 D 17 900
797x D 3 700
1930 D 67900

2.
1240 D
1930 K

Tack för ditt inlägg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

This reply was created from a merged topic originally titled
Nyanskaffning+försäljning.


Vi har gjort en nyanskaffning av skogsmaskin och sålt den gamla. Inbyte. Hur bokför jag det här? Hur gör jag i momsblanketten?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Försäljning av bil och inköp av ny - eEkonomi.

Försäljning av bil då värdet är litet jämfört värdet vid inköp
Har sålt en bil i företaget och köpt en ny. Hur bokför jag då jag inte fick så bra betalt för den gamla bilen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Behöver hjälp med att bokföra en försäljning. Tar tacksamt emot tips på detta.

 

Har sålt en husbil inköpspriset ligger på konto 1460

Försäljningen har vi fått betalt med ett inbyte av en husvagn och även kontanta medel. Hur bokför jag det ?

Brukar bokföra betalningen mot konto 3054

Vet ej hur jag ska bokföra när betalningen skett med både inbyte och pengar 

Husvagnen kommer vi att sälja framöver 

 

Mvh Elin