Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Brandvägg nollställs

Hej,

Vi har problem på våran server att brandväggen verkar nollställas hela tiden så att vi måste köra Visma Assist åtminstone en gång i veckan. Är det något ni känner till eller har ni tips på vad det kan vara för problem?
12 SVAR 12
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Brandvägg nollställs

Hej Flojon!
Först och främst är jag intresserad av vilket program det gäller, antar att det är en produkt som använder sig av SQL.
Är det så att man verkligen har konstaterat att det är just brandväggen som är problemet och i så fall har man sett vilken av eventuella regler som har tagits bort?
Är det så att det inträffar någon speciell dag i veckan, dvs kan det föranligga någon form av schemalagd rutin på servern tiden innan problemet uppstår?
Slutligen vilket är det specifika felmeddelandet som programmet skriver ut?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Jag hade markerat Visma Byråstöd i listan men glömde visst skriva det också...

Det började för en dryg månad sedan kanske men nu har det börjat bli oftare och oftare. I fredags hjälpte det inte ens med Visma Assist utan jag blev tvungen att installera om Visma Byråstöd.
Fixade alltså problemet i fredags och idag måndag uppstod det igen, så kan inte se att det är någon speciell dag eller tid...

Kommer inte ihåg felmeddelandet exakt just nu men något i stil med "Kunde inte komma åt SQL databasen".

Efter att jag kör Visma Assist så får jag följande meddelande:
"Den SQL-server som Visma Byråstöd använder har lagts till i listan över undantag i Windows-brandväggen"
Och sedan funkar byråstöd igen.

Regeln verkar heta: "SQL-server används av vissa program från Visma" och pekar på SQL server binären (Vismas instans).

Tack för hjälpen!
Vänligen,
Jonas
Highlighted
NY MEDLEM

Ladda upp loggen från Visma Assist om det är till någon hjälp...
https://www.dropbox.com/s/1og85h1djn6...
Highlighted
NY MEDLEM

När jag kollade lite i loggfilen så såg jag att Visma Assist plockar bort alla regler i brandväggen som gäller för sqlservr.exe. Detta förklarar att jag får ett liknande problem med ett annat system, men inte varför problemet uppstår med Byråstöd.
(S1 står för SoftOne som är det andra systemet)

Removing firewall exception for C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL10_50.S1\MSSQL\Binn\sqlservr.exe
since the filename is sqlservr.exe.
Removed Windows Firewall exception for C:\Program Files\Microsoft SQL
Server\MSSQL10_50.S1\MSSQL\Binn\sqlservr.exe.
Removing firewall exception for C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL
Server\MSSQL10_50.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe since the filename is sqlservr.exe.
Removed Windows Firewall exception for C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL
Server\MSSQL10_50.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe.
Added Windows Firewall exception. Application 'SQL-server används av vissa program från Visma' at
'C:\Program Files (x86)\Microsoft SQL Server\MSSQL10_50.VISMA\MSSQL\Binn\sqlservr.exe'.
Issue 1-30-1 created.
NY MEDLEM

Hej Jonas!
Issue 1-30-1 är koden för att undantaget gjort och att allt har gått rätt till, så tolkar jag det i alla fall. Skall kika på din loggfil och se om jag kan få ut något av den.
Highlighted
NY MEDLEM

Ja visst är det knepigt... 🙂

Det är den SQL server som följer med Visma Byråstöd.
Om jag inte minns fel så tror jag att problemen började när vi uppgraderade till senaste Visma Byråstöd (5.40). Som jag läste använder SQL server 2008 istället för 2005?
Highlighted
NY MEDLEM

I dagsläget gör vi all backup innifrån Visma Byråstöd.
(Har tidigare frågat om en mer automatiserad backuplösning)
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!
Verkar som om det är själva inloggningen mot databasen som inte fungerar som det ska. Finns en fil (Klientdll.log) som ev kan ge oss lite mer. Du hittar den under : C:\Users\inloggad användare\AppData\Roaming\SPCS
Highlighted
NY MEDLEM