Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Brandvägg nollställs

Hej igen!
Problemet verkar att vara inloggningen mot databaserna och som jag tolkar det har det egentligen inget med brandväggen att göra. Visma Assist gör precis det jobb som den skall och skapar om databaserna System.mdf/.log.ldf och SPCS_CommonDB.mdf/ log.ldf . Med de nyskapade filerna verkar det att fungera förutom i det fallet där en omistallationen krävdes. Det som förbryllar mig är att det upphör att fungera, enda scenariet som jag kan komma på är om en backup inte riktigt har gått korrekt till och stökat till det. Nu fanns det ju ingen backup på databaserna vilket utesluter detta. Man kan ju tänka sig att se över rättigheterna för inloggningen på de specifika databaserna. Kontakta Visma SPCS support så kan dem säkert hjälpa dig.
Lycka till
Highlighted
NY MEDLEM

Återkoppla gärna hur det går, väldigt intressant att se vad orsaken till problemet kan vara.
Highlighted
NY MEDLEM

Det verkar som det här problemet i själva verket hade med tjänsten SQL Server Browser att göra. Det finns en bugg som gör att den ibland inte svarar och då kan man inte ansluta till rätt SQL server...
http://support.microsoft.com/kb/2526552

Jag har installerat en uppdatering som innehåller fixen i den artikeln och hoppas att problemet skall vara löst!

Tack för hjälpen!

Allt gott!
Jonas