Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byta kundnr på alla kunder med kundnr som innehåller personuppgifter. Advisor/Administration

Vi har använt personnummer på vissa privatkunder och det tror jag innebär problem med GDPR som träder i kraft iår. Vi behöver byta kundnr på alla kunder med kundnr som innehåller personuppgifter, dvs även telefonnummer. I Advisor och Administration m fl. 
4 SVAR 4
Helena Sjösten
ANSTÄLLD

Hej!
Ja, personnummer är en personuppgift (t.o.m. en känslig sådan) och därför är det lämpligt att ha ett icke identifierbart nummer som kundnummer. Icke Identifierbart nummer ligger betydligt mer i linje med GDPR.
Gå in i Grunduppgifter på respektive kund och där kan du sedan byta till ett icke identifierbart nummer.

Hälsningar 

Helena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det går alltså att byta i Advisor, men eftersom vi fakturerar med Administration så vill jag veta om kundnr ändras i Administration också? Kan vi ändra det manuellt?
Helena Sjösten
ANSTÄLLD

Hej igen!
Ja, det går att byta kundnummer i Advisor men det finns ingen koppling till Administration som gör att det ändras där.
Vad gäller frågan om ändring av kundnummer i Visma Administration så har jag bett det teamet att svara dig. 

Hälsningar 

Helena
Helena Andersson
ANSTÄLLD

Hej Rolf Dahlberg.Som du säkert redan vet så går det inte att ändra unika fält i administration. Där ibland är kundnummer, leverantörsnummer, artikelnummer osv Det jag med detta vill säga är att vi håller på att se över möjligheterna över att kunna ändra dessa unika nummer.