Sitter här med en årsredovisning som var klar i februari. Av olika skäl (läs arbetsbörda) så blev den inte inskickad utan det tänkte jag då göra nu. Men när jag kör kontrollen mot bolagsverket så säger den att det är fel personer som skrivit under årsredovisningen då det vid det datumen var en annan styrelse registrerad. Detta är då fel för den nya styrelsen är registrerad från och med 220516 och datumet på årsredovisningen är 220208...
Nu tror jag, eller rättare sagt hoppas, att det ändå går att skicka in den och att Bolagsverket har bättre koll än programmet... Men rätt märkligt känns det ändå...
Skickade nu in den utan problem. Men istället för att direkt godkännas så blir den ett handlagt ärende... spännande fortsättning följer.... Får se om jag haft hjärnblödning eller vad det nu kan vara som spökar...
Hej!
Vad bra att du hör av dig!
Okej, annars kan du göra så att du tar kontakt med Bolagsverket och hör vad de säger.
Jag tolkar det som att årsredovisningen är underskriven av en annan styrelse än den som är registrerad hos Bolagsverket idag. När du klickar på knappen "Kontrollera mot Bolagsverket" tittar programmet på vem som skrivit under årsredovisningen jämfört med vad som är registrerat hos Bolagsverket. Där det nu är registrerat en annan styrelse. Hade du gjort kontrollen i exempelvis april hade programmet inte sagt ifrån. Så länge det bara blir en varning i programmet går det fint att skicka iväg den från vårt håll, precis som du nu gjort. Kontrollera gärna med Bolagsverket så att det är okej från deras håll också.
Lycka till och välkommen tillbaka om du har fler funderingar!
Ha en fin fredag / Jenna
Hm. Ok... fast programmet skriver att det är en annan styrelse på datumet för underskrift. Så det stämmer alltså inte då? Nåja, även Bolagsverket verkar ha "problem" när man skickar in en digital årsredovisning efter att styrelsen ändrats...
Trevlig helg på er alla....
Hej!
Som jag tolkar det som så skrevs årsredovisningen under av "Styrelse 1" i februari och sedan bytte man till "Styrelse 2" i maj. Därav att underskriften inte är den samma som den styrelse som sitter nu och därför säger program ifrån.
Trevlig helg /Jenna
Stämmer men meddelandet säger: "Företrädarna eller hur deras namn stavas stämmer inte med det som var registrerat hos Bolagsverket den dag årsredovisningen skrevs under." Vilket då inte stämmer för den skrevs under 220208 och ändringen skedde i juni....
Antar att meddelandetexten är missvisande/felaktig och kontroller sker per den dag man kontrollerar och ej historiskt.... så frågan är vad kontrollen har för syfte....
Hej!
Okej, jag förstår. För att du ska få den bästa hjälpen och därmed det bästa svaret är du varmt välkommen att kontakta mina duktiga kollegor på supporten! Du når dem på telefonnummer 0470-70 62 00, mellan kl. 08-15.30 måndag -fredag.
Önskar dig en trevlig helg /Jenna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.