Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Lägga upp gamla, avskrivna tillgångar efter att första året är låst - Anläggningsregister

Hej,
arbetar sedan 2016 med Visma anläggningsregister. För att helt synkronisera uppgifterna i anläggningsregistret med bokföringen vill vår revisor att jag skall lägga upp 6 poster "gamla inventarier" med olika belopp på våra sex olika resultatenheter. Dessa skall då läggas upp mot konto 1220 och 1229, då de är helt avskrivna. Eftersom det första bokföringsåret (2015) redan är låst, kan jag inte lägga upp dom där. Till saken hör att jag har lagt upp en hel del inventarier som införskaffades i år på 2017, så om jag backar till en säkerhetskopia där 2015 inte är låst, så förlorar jag en massa arbete. Finns det något annat sätt att lösa detta på? Kan jag lägga in dom på 2016 och köra en till avskrivningsrunda på 2016 med 100% avskrivning på dessa tillgångar? Eller blir det fel då??
3 SVAR 3
ANSTÄLLD

Re: Lägga upp gamla, avskrivna tillgångar efter att första året är låst - Anläggningsregister

Hej!

Du kan absolut lägga upp dessa på 2016 års räkenskapsår, istället för att backa tillbaka med en säkerhetskopia. Sedan finns det två möjligheter som jag ser det, antingen lägger du upp det som du beskriver ovan, d v s att du gör de faktiska avskrivningarna. Alternativt lägger du in tillgångarna, och ser med hjälp utav fälten anskaffningsdatum och nyttjandeperiod till att de blir helt avskrivna.
Återkom om du inte kommer vidare.

Tack för ditt inlägg!
NY MEDLEM

Re: Lägga upp gamla, avskrivna tillgångar efter att första året är låst - Anläggningsregister

Hej

Jag har ett liknande problem men här är de gamla inventarierna övertagna från systerbolaget. Om jag sköter avskrivningen med hjälp av införskaffningsdatum ovs, blir det inte fel då om systerbolaget tog över detta ex 20170901? Eller har det i sig ingen större roll? I bokföringen finns de redan inlagda och avskrivna men revisorn ville jag skulle lägga upp det i anläggningsregistret ifall något ska utrangeras och att det är lättare att hålla koll på sakerna.

Med vänlig hälsning Jessica

ANSTÄLLD

Hej jessi81!

Nej, det känns inte som att den biten spelar någon större roll. Det viktiga är att du lägger in dessa inventarier i det äldsta olåsta räkenskapsåret du har upplagt. Gör du det, och i kombination med korrekta IB-värden, ska allt bli rätt. Ring eller chatta annars med vår support så kan dom guida dig lite närmare i detta.

Tack för ditt inlägg!