Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Samarbete byrå, kund och Visma....

Är nog faktiskt rätt irriterad över ert senaste drag i försäljningen av eEkonomi. Fick en ny kund som då bildat bolaget själv via er och då även tecknat avtal för eEkonomi Smart vilket inte alls passar oss som då kör Byråstöd, Visma Administration men med samarbete och eEkonomi Fakturering. För att vi då skulle få till vårt arbete så har nu kunden betalat för eEkonomi Smart men nedgraderat till eEkonomi Fakturering. Någon återbetalning gick inte att få.

Och nu såg jag att ni även bjuder på bolagsbildningskostnaden om man tecknar programavtal. Vilket då känns som ett billigt knep för att få kunder och inte alls passar oss som byrå, vilket säkert gäller fler. 

Så jag är lite besviken på det "raggningsknepet".

Dessutom så såg jag när vi fick in kundens material med fakturan från er gällande bolagsbildningen att den var fel gällande avdragsrätt för avgiften för nyregistrering av bolaget. Har pratat med Bolagsbildarna om det som skulle ta upp det med er. Dom höll med mig i det fallet..... Vi får inte bättre företagare av att dom bjuds på kostnader och får program som dom kanske inte behöver som lockbete..... 

1 GODKÄNT SVAR

Hej jag följde dina frågor, kommentarer och frustration här.

Jag arbetar med att digitalisera och automatisera samarbete mellan klienter och byråer sedan drygt 10 år.

Mycket kunnig i både Visma eEkonomi och Fortnox m.fl.

Visma eEkonomi är inte fullt så illa som du har farhågor till, finns några stora fläckar på solen. Men flera av dessa finns även i Fortnox m.fl. så gräset är inte mycket grönare där.

Om man kort tar eEkonomi och Fortnox så har Fortnox lite mer möjligheter kring kund- och leverantör fakturor. MEN för bokföring så är eEkonomi helt överlägsen när det gäller (halv)automatisk bankavstämning om man kopplar (rätt) bankintegration eller importerar bankkontoutdrag.

Det sparar enormt mycket tid. Den helt nya modulen banktransaktioner i Fortnox lämnar mycket att önska jämfört.

Bankavstämning ser jag som dealbreaker mellan val av systemen då du som sagt sparar väldigt mycket tid om Visma är rätt uppsatt.

Om man ser det utifrån klientens sätt, om mindre kunnig eller villig datoranvändare, så är Visma eEkonomi mer användarvänligt. Jag ser stor skillnad för användare att komma igång.

Du nämner i något meddelande i denna tråden att du är orolig för att det inte blir korrekt bokföring eller att lagar och praxis inte följs med automation i ett modernare system? Om jag tolkar dig rätt? Du bestämmer vad som ska hända och ger konteringsförslag.

Se det som en autokontering på steroider...

Faktum är att ju mer vi automatiserat och styr upp rutiner för då klienten och användare desto bättre blir kvalitet i bokföring.

För felen enligt min erfarenhet uppstår ofta i och med att det är brister i bokföringsunderlag. Avsaknad eller fel kvitton, leverantörsfakturor, bankutdrag, betalbevis m.m. Att när kunden då själv sätter upp kontering för kunder, leverantörer, artiklar etc.

För att följa bokföringslagen och god redovisningssed är e-fakturahantering, att både skicka fakturor och ta emot leverantörsfakturor, och bankintegration en förutsättning för en byrå. Då även med rätt lösning kvittohantering och löner så är 95% av bokföringen i princip helt automatisk. Det betyder att både löpande bokföring och reskontror uppdateras dag för dag och balansräkningen är korrekt liksom likviditetsrapporter. Klienter som ska redovisa enligt fakturametoden får dessutom en korrekt uppdaterad kund- och leverantörsreskontra löpande automatiskt, vilket annars är det bokföringsbrott där väldigt många företag bryter mot som använder en traditionell byrå som sitter och efterskapar reskontran. 

För mina pilotkunder jag kör själv är mer än 90% av manuellt arbete automatiserat. Jag bokar i princip bara manuella händelser på bankkonton, avgifter, ränta. Även all hantering kvitton med bokföring är helt automatiserad (inte vismalösning) och löner. Och till slut bara bokslutstransaktioner kvar att boka.

Hur går det då det hela till?

Vi tar ett startmöte där vi talar igenom behov och möjligheter med dina och klienternas aktuella förutsättningar.

Väljer du att gå vidare så sätter vi upp strategier och strukturer för min förenklade uppstart.

Vi kontaktar dina klienter tillsammans och jag ger dem en offert på standardiserad och förenklad uppstart på vad jag behöver göra för att digitalisera dem fullt ut och i ert samarbete.

Jag inför ett nytt system eller uppdaterar befintligt för dem till att fungera optimalt med din byråversion av eEkonomi.

Jag ger klienterna och användarna utbildning och hjälp att komma igång. Jag ser till att du är snabbt igång och kan ta fördel av automatiken.

Du behöver inte göra något för att få igång eller uppdatera dina klienter.

Vad gör du sen? Upp till dig - fika i bersån, en stund i hängmattan, umgås med familjen, ta in fler kunder?

Du når mig på 0708-199170 och magnus@utvecklastrategi.se

https://www.linkedin.com/in/magnuskristensson/

Visa lösning i originalinlägg

13 SVAR 13
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AccountantfromHell_singland 

Jag fick precis information om att du har varit i kontakt med en kollega till mig.  

Tack för att du hörde av dig så vi fick prata med dig. 

Och välkommen tillbaka till forumet snart!

//Tinna

Sitter och går igenom min mail och hittar då ett som jag missat. Det gäller då samarbete Visma Administration och Visma eEkonomi Fakturering som ni nu tar bort. Antar att det är ett försök till att få alla in i eEkonomis garn, vilket då inte lyckar här. Har svårt att förstå varför man inte skall kunna få fler samarbeten då dom gamla fortsätter fungera. Vi får väl, antar jag, börja se oss om efter en ny programlösning hos någon som tycker att byråer är värdiga samarbetspartners. Blir iof antagligen svårt då alla vill att kunder, AI och annan automatik och vi skall syssla med rådgivning. Rådgivning sysslar vi redan med men då med korrekta siffror och underlag som bokförts av får kompetenta personal där man granskat uppkomna frågor gällande momslagar, avdragsrätt och annat. Efter att ha använt datorer under alla mina dryga 33 år i branschen så krävs det mycket för mig innan jag litar på det som kommer ut om jag inte har någon koll på inputen. 

Tycker så klart att det är tråkigt att marknadens aktörer inte värdesätter de kunskap som krävs för att göra en korrekt bokföring, det som alltid är grund till en korrekt rådgivning. Men det är klart, även lagar och regler är sannolikt förlegade i den nya moderna ekonomin. 

Nu är det väl som det är med det här men nog är det väl synd att vi bara fick några år med samarbeten mellan eEkonomi och Administration. Det funkar ju trots allt bra. 

Att jag skulle gå över till eEkonomi helt och hållet finns idag inte på planeten. Dels så är programmet så styrt att jag inte kan göra det jag vet att jag får göra, för mycket är automatiskt och kan inte påverkas och dels så blir jag helt beroende av att internet fungerar. Vilket det inte alltid gör men med Administration så behöver vi bara elektricitet för att kunna arbete. Vi har dessutom full koll på när uppdateringar sker så att det inte blir några stopp i produktionen när vi närmar och någon av alla dessa slutdatum som vår bransch har. 

Som Vismaanvändare sedan början av 90-talet så tycker jag så klart att det är synd, men tyvärr inte överraskande då sätten att försöka få in företagen i eEkonomi blir fler och fler. Inte bara att bjuda på bolagsbildningen liksom.....  

Får väl försöka lugna ner mig lite och spana av marknaden och se vad som finns. eEkonomi är sannolikt bättre nu än när det kom men det finns andra, i mitt tycke bättre program som är mer anpassade till redovisningsbranschen och som ger oss friheten att göra det vi vet man får göra. 

Tyvärr så är ju det här "problemet" bara en parentes i problemen som vår bransch idag utsätts för. Länstyrelsens granskning av reglerna för penningtvätt saknar ju motstycke och är helt oproportionerlig. Istället för att granska dom som inte anmält sig så granskar man dom som försökt göra rätt och underkänner dom utan motivering och/eller instruktioner om hur man gör för att göra rätt och påför sedan skyhöga avgifter. Jag hoppas verkligen att branschorganisationerna ryter ifrån. 

Vi hörs säkert mer i ärendet........

Hej! Jag tror att Du menar tjänsten Visma Kundfaktura, där kunden som jobbar i Admin skjuter över sina kundfakturor till byråns Visma Admin? Var precis i kontakt med supporten i samma ärende. Visma eEkonomi Fakturering med koppling till Visma Administration ska fortsätta, det var det svar jag fick nyss.

Att Visma Kundfaktura försvinner är givetvis ett sätt att få över fler kunder till eEkonomi men det kan också bli så att vi byråer väljer att flytta över våra kunder till Fortnox istället!? I dagsläget jobbar jag liksom många andra i båda programmen och Fortnox är i mitt tycke mer flexibelt än eEkonomi.

MVH Markus

Nix. Så här står det i mailet jag fick: 

Du får det här mejlet för att du har ett eller flera samarbeten med kunder i vår samarbetstjänst Visma eEkonomi Fakturering till Visma Administration.

Den 24 oktober 2022 försvinner möjligheten att bjuda in nya kunder till den här samarbetstjänsten. Dina befintliga samarbeten i tjänsten kommer inte att påverkas - du kan arbeta på som vanligt med dessa kunder.

Varför görs den här förändringen?

Majoriteten av nya samarbeten där klienten ska sköta faktureringen upprättas idag som ett samarbete i Visma eEkonomi, endast ett fåtal samarbeten aktiveras i tjänsten Visma eEkonomi Fakturering till Visma Administration. Om du samarbetar fullt ut i Visma eEkonomi med din kund får både du och dina kunder tillgång till funktionalitet som saknas i Visma eEkonomi Fakturering till Visma Administration, som till exempel:

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @AccountantfromHell_singland och @Markus Anderberg ,

Tack för att ni skriver in. Jag har varit i kontakt med en av mina kunniga kollegor som kommer att kontakta er via telefon under veckan så att vi kan prata om hur vi kan hjälpa er i ert arbetssätt framgent. 

Jag önskar er en fortsatt fin vecka! 

/Agnes

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hejsan. Jag har fått kontakt med *en av era anställda som är den som skickat mailet till mig. Vi skall pratas vid nästa vecka för nu är det moms som gäller... 

Intressant att höra vad han har att komma med.... Bra dock att man kan ta diskussion, synd att den alltid kommer efter att man beslutat... och den här gången kom ju mailet med infon den 20/10 och funktionen upphörde den 24/10.... snabba puckar och inget utrymme för agerande från användarna den här gången..... 

*namn redigerat av moderator

Hade igår ett låååångt samtal med en av era byråsäljare angående hur jag nu skall kunna hjälpa mina kunder med att fakturera själva. Till skillnad mot för många andra så hjälper jag mina kunder att få ett behagligt liv genom att göra den ofta svåra men även tråkiga delen av deras nödvändiga administration. Fakturering är dom däremot oftast bäst på, åtminstone vad gäller själva innehållet. Den praktiska faktureringen är det väl däremot si och så med men eEkonomi Fakturering har ju ändå funkat ok. Tills nu då så klart... nu när ni med 4 dagars varsel stängde den möjligheten för oss med Administration. Fick även reda på orsaken till nedstängningen av samarbete. Det var då att om en kund som använt detta samarbete helt skulle byta från Administration till hela eEkonomi så blev det problem iom att fakturorna fanns på två ställen. En orsak som vi (jag) ganska snabbt kunde såga då det inte var problem för dom som inte använt eEkonomi Fakturering. Alltså raderar man ju bara eEKonomi Fakturering innan man byter program... problem solved. Tydligen så kan ju min lösning idag ändå vara att kunden själv skaffar eEkonomi Fakturering och bjuder in oss till samarbete rent administrativt. Vilket då så klart funkar. Även om det har uppenbara nackdelar. Vi kan ju t.ex inte skicka påminnelser från eEkonomi Fakturering. Vid betalning av kundfakturor så får man knappa en i taget, gör vi det i Administration så kan man göra det buntvis. Både snabbare och tydligare då inbetalningssumman på bankkontot blir lika i bokföring som i verkligheten. 

Lösningen för mig är ju då, enligt er, att helt gå över till eEkonomi. Anamma "flödena", låta Ai och automatik göra dom standardiserade händelser som finns o.s.v. 

För det första så är löpande bokföring den absolut svåraste delen av ett företags administration. Den kräver mest kontroll, kunskap och moms- och skattelagar, årsredovisningslagen, aktiebolagslagen m.m. Att ha automatkontering på leverantörsfakturor som kommer från vissa leverantörer är så dumt så jag blir galen. Ett inköps kontering styrs inte av var man köpt det, det styrs inte ens av vad man köpt utan hur man skall använda det. Detta gör att man hela tiden måste tänka på det. Självklart så "dumjobbar" även vi som gör det manuellt ibland när hjärnan säger ifrån men att lägga upp rutiner som gör att man "dumjobbar" hela tiden är ju rätt befängt. Vi har nog aldrig haft så många "ekobrottslingar" som nu då företagare gör jobbet själva i t.ex. eEkonomi. Dom tror sedan att allt är rätt då Skatteverket inte säger något och bolagsverket godkänner deras årsredovisning. Det dom inte vet då är att Skatteverket inte kollat utan bara taxerat och Bolagsverket inte granskat utan bara registrerat. Allt kan vara hur fel som helst och dom kan när som helst åka dit för eko- och skattebrott. Nu har väl det här inte riktigt med mitt problem att göra men det är en del av hela problemet som aktörerna inom redovisningssystem idag skapat. Vinnaren i den kampen, när väl Skatteverket börjar larma, är förhoppningsvis vi redovisningskonsulter som kan vårt jobb. Och då bör vi även ha ett SRF som skäms över sin passivitet..... 

Vad blir då min lösning? Ja, just nu vet jag inte. Men jag får nog böra fundera över vilka program jag skall använda i fortsättningen. Då molnprogrammen har sina issues och dom "fel" som fanns i dom "vanliga" programmen är inte bättre i molnet. Tyvärr..... Skulle kunna skriva mycket längre men jag måste ju jobba också... 

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @AccountantfromHell_singland ,

Vad bra att du fick kontakt med en av våra rådgivare och att vi fick lyssna in dig och din situation. Vill du prata mer med oss för att hitta och landa i en lösning som passar dig så är du varmt välkommen att höra av dig till oss igen. Vi vill såklart hjälpa dig hitta något som funkar framgent. 

Jag önskar dig en fin helg!

/Agnes

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Har väl två "issues" vara en är ett problem och sedan en fråga. Om vi börjar med frågan så är det hur många redovisningsbyråer är det som använder Visma eEkonomi egentligen? Tittar jag på frågorna i forumet så känns det som att övervägande del sannolikt inte borde hålla på med bokföring d.v.s. dom är vanliga människor som tror att det är enkelt men missar helt lagar, regler och annat viktigt. Men det kan vara fel och jag får sannolikt inget svar på den frågan heller.

Problemet som jag fått nu är då utöver att man inte längre kan lägga upp nya samarbeten mellan Administration och eEkonomi Fakturering utan att även Visma Kundfaktura, samarbetet mellan Visma Fakturering och Administration inte bara stoppas för nya utan helt försvinner i mars nästa år. Kul då jag har en kund med faktureringsmetoden och som har ett stort artikel- och kundregister i sitt Visma Fakturering. Men jag får helt enkelt leta efter andra lösningar om dom nu finns. Det känns som om alla aktörer jobbar för att vi inte ska kolla så mycket, släppa tanken på korrekt bokföring och istället lita på att automatik och AI kan allt. Men så är icke fallet.

Hej!

Vi vill självklart hjälpa dig att hitta en bra lösning framgent. Som jag nämnde tidigare i tråden är du varmt välkommen att boka en en tid för rådgivning med mina kollegor så att vi kan kika vidare på din situation. Det kan du göra via länken här. 

Jag önskar dig en fin torsdag och helg när det är dags. 

/Agnes

Hej @AccountantfromHell_singland 

Hoppas att du har haft tid att höra av dig till våra kollegor idag och annars är du varmt välkommen att boka en tid för rådgivning via länken här. 

Välkommen tillbaka till forumet 

//Tinna

Efter att ha varit rätt förtvivlad när det gäller slopandet av möjligheten till samarbeten så blev jag lite positiv när jag dels fick intrycket av att jag som byrå kunde ha en inloggning på kundens eEkonomi Fakturering och sedan upptäckte att jag kunde exportera både uppbokningen av kundfakturor och även betalningen via SIE4 in i Administration. Skulle ju funka bra även det, bara att kundreskontran blivit extern och kanske lite mer tungjobbad vad gäller knappning av betalningar (en i taget tar ju ett tag liksom...). Det som sedan skapat lite moln på min himmel är väl två saker. Dels så upptäckte jag att man, om jag skall vara elak, anpassat eEkonomi till den okunskap som den tänkte användaren besitter och därmed spärrat en hel del försäljningskonton för anpassning till kundens önskemål. Vilket då gör mitt (o)möjliga byte till eEkonomi ännu omöjligare då mina 301 aktiva kundföretag för redovisning till rätt stor del har lite egna försäljningskonton där vi anpassat oss till kundens önskemål. Vilket man då kan i ett riktigt bokföringsprogram. Den eventuella överflytten till eEkonomi skulle nog innebära rätt många odebiterbara timmar för oss med rättelser och anpassningar bara för att någon "tänkt". 

Det andra som nu hänt är att jag då har en ny kund, där jag då bad honom beställa ett eEkonomi Fakturering. Jag kan ju inte göra det själv längre, så som jag förstått det, vi mitt Byråstöd, en funktion som var väldigt bra och enkel. När han nu gjort det så upptäcker jag då att det i programmet inte finns någon möjlighet för mig att, som byrå, logga in, utan kostnad, och hjälpa min kund, i hans program, med upplägg, konsultation och hantering då den funktionen inte finns. Att överföringen till Administration har jag accepterat, motvilligt, men nu har jag alltså ingen möjlighet att samarbeta. Eller ja, det är väl inte helt sant för efter samtal med en väldigt trevlig kvinna på eEkonomisupporten så lärde jag mig att vi kan ha ett samarbete. Fast då har jag eEkonomi Proffs, inte eEkonomi Fakturering. Vilket då blir lite mysko och rätt opraktiskt då jag ser en annan sak än honom och måste ändå ha koll på vad som skiljer oss åt. Sannolikt möjligt men väldigt stor risk att man tänker fel. 

Så nu sitter jag här igen och funderar om det kan finnas andra alternativ, hos någon tillverkare, som kanske lite tänker på oss konsulter som har kunder som inte är så datavana och som behöver hjälp med upplägg och som då även vill ha egna namn på sina försäljningskonton. (För man skall inte glömma att BAS-kontoplanen är frivillig och man får ändra hur man vill... så länge det blir rätt)..... 

Nu tar jag helg och ringer Byrådelen på måndag nåt tag när jag har tid, lust och ork och hör om det finns någon bättre lösning än det här..... puuh...

Hej jag följde dina frågor, kommentarer och frustration här.

Jag arbetar med att digitalisera och automatisera samarbete mellan klienter och byråer sedan drygt 10 år.

Mycket kunnig i både Visma eEkonomi och Fortnox m.fl.

Visma eEkonomi är inte fullt så illa som du har farhågor till, finns några stora fläckar på solen. Men flera av dessa finns även i Fortnox m.fl. så gräset är inte mycket grönare där.

Om man kort tar eEkonomi och Fortnox så har Fortnox lite mer möjligheter kring kund- och leverantör fakturor. MEN för bokföring så är eEkonomi helt överlägsen när det gäller (halv)automatisk bankavstämning om man kopplar (rätt) bankintegration eller importerar bankkontoutdrag.

Det sparar enormt mycket tid. Den helt nya modulen banktransaktioner i Fortnox lämnar mycket att önska jämfört.

Bankavstämning ser jag som dealbreaker mellan val av systemen då du som sagt sparar väldigt mycket tid om Visma är rätt uppsatt.

Om man ser det utifrån klientens sätt, om mindre kunnig eller villig datoranvändare, så är Visma eEkonomi mer användarvänligt. Jag ser stor skillnad för användare att komma igång.

Du nämner i något meddelande i denna tråden att du är orolig för att det inte blir korrekt bokföring eller att lagar och praxis inte följs med automation i ett modernare system? Om jag tolkar dig rätt? Du bestämmer vad som ska hända och ger konteringsförslag.

Se det som en autokontering på steroider...

Faktum är att ju mer vi automatiserat och styr upp rutiner för då klienten och användare desto bättre blir kvalitet i bokföring.

För felen enligt min erfarenhet uppstår ofta i och med att det är brister i bokföringsunderlag. Avsaknad eller fel kvitton, leverantörsfakturor, bankutdrag, betalbevis m.m. Att när kunden då själv sätter upp kontering för kunder, leverantörer, artiklar etc.

För att följa bokföringslagen och god redovisningssed är e-fakturahantering, att både skicka fakturor och ta emot leverantörsfakturor, och bankintegration en förutsättning för en byrå. Då även med rätt lösning kvittohantering och löner så är 95% av bokföringen i princip helt automatisk. Det betyder att både löpande bokföring och reskontror uppdateras dag för dag och balansräkningen är korrekt liksom likviditetsrapporter. Klienter som ska redovisa enligt fakturametoden får dessutom en korrekt uppdaterad kund- och leverantörsreskontra löpande automatiskt, vilket annars är det bokföringsbrott där väldigt många företag bryter mot som använder en traditionell byrå som sitter och efterskapar reskontran. 

För mina pilotkunder jag kör själv är mer än 90% av manuellt arbete automatiserat. Jag bokar i princip bara manuella händelser på bankkonton, avgifter, ränta. Även all hantering kvitton med bokföring är helt automatiserad (inte vismalösning) och löner. Och till slut bara bokslutstransaktioner kvar att boka.

Hur går det då det hela till?

Vi tar ett startmöte där vi talar igenom behov och möjligheter med dina och klienternas aktuella förutsättningar.

Väljer du att gå vidare så sätter vi upp strategier och strukturer för min förenklade uppstart.

Vi kontaktar dina klienter tillsammans och jag ger dem en offert på standardiserad och förenklad uppstart på vad jag behöver göra för att digitalisera dem fullt ut och i ert samarbete.

Jag inför ett nytt system eller uppdaterar befintligt för dem till att fungera optimalt med din byråversion av eEkonomi.

Jag ger klienterna och användarna utbildning och hjälp att komma igång. Jag ser till att du är snabbt igång och kan ta fördel av automatiken.

Du behöver inte göra något för att få igång eller uppdatera dina klienter.

Vad gör du sen? Upp till dig - fika i bersån, en stund i hängmattan, umgås med familjen, ta in fler kunder?

Du når mig på 0708-199170 och magnus@utvecklastrategi.se

https://www.linkedin.com/in/magnuskristensson/