Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ekonomivision
MEDLEM

Stora problem med bokslutsprogrammet efter ny Årsredovsningslag - Bokslut

Jag undrar om det är någon mer som börjat på bokslut from 160101 och framåt?
Eftersom ÅR ser väldigt annorlunda ut så får vi till svar att det är bara att starta ett nytt bokslut och inte starta från det förra. Då får vi de nya mallarna. Ja visst får vi det men allt annat är borta!!! Det tar ganska lång tid att bygga upp ett ÅR från början och jag vet inte om kunden tycker det är roligt att få nöjet att betala det och vi får framför allt ännu mer tidsbrist med tanke på att vi MINST får lägga 30 min på varje bokslut. Just nu är jag glad att vi inte gått över til fastpris! När vi sedan väljer de nya mallarna så får vi med allt och inte bara det som enl reglerna SKA vara med. Vilket tidigare varit en fingervisning.
Hur gör ni andra och VISMA HUR TÄNKTE NI??? Vi använder program för att underlätta och inte tvärtom!
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När det gäller alternativet "basera på fg år" finns det faktiskt inga nackdelar med att göra det, snarare är det så att det är en fördel då du faktiskt får med dig saldon, bilageträd, BR- och RR-mallar mm. Däremot är det så, precis som du säger, att ÅR-mallen kommer behöva skapas om, (alternativt att man ett och ett plockar upp de uppdaterade noterna/dokumenten som behövs i ÅR), då detta inte görs per automatik. Med andra ord verkar du ha fått lite felaktig info här dessvärre. Det som gäller är alltså: Välj "basera på fg år", men du behöver se över ÅR-mallen efter detta.

När det gäller de förändringar som skett har vi tyvärr inte kunnat lösa det på annat vis då uppställningarna skiljer sig så pass mycket, och dessvärre får man då inte med sig den uppdaterade varianten utav mallen.
Den standardvariant du får när du skapar upp din Årsredovisning kan mycket riktigt behöva ses över då det som sagt bara är ett standardutförande som många gånger behöver kompletteras/anpassas.
Ett tips, som du säkert redan känner till, är att du kan exportera ut en ÅR-mall som du är nöjd med och applicera denna på ytterligare bolag.

Tack för ditt inlägg och dina synpunkter!

  
Ekonomivision
MEDLEM

Hej Kalle,

Det är precis så vi har gjort, baserat på fg år annars blir det ju HELT knasigt. Skulle vara bra med tydligare info från supporten i ärendet. När man gör sådana här förändringar där ni tvingas välja mellan olika funktioner så är det ypperligt med info. Nu har vi själva internt gjort en lathund för vad vi måste tänka på och i vilken ordning vi ska göra vissa saker för att inte tappa bort oss fullständigt. När säsongen är slut så kommer vi att vara proffs men det är då. Varför har inte ni gjort det för att underlätta för oss användare???
Som jag skrivit tidigare så är det, åtminstone för vår byrå, viktigt att veta vilken planering vi kan göra och schemat spricker ju ganska rejält när vi nu får räkna med ca en extra veckas arbete. Det är ju typ den veckan som var till för oförutsedda händelser. Visma är vårt viktigaste arbetsredskap. Jag är ansvarig för att min personal har rätt mängd arbetsbelastning och nu får ni mig att se osnygg ut... 😞

Den korta varianten: Jag förstår att ni måste göra val men INFORMERA och UNDERLÄTTA då på annat sätt. Nu får både kunden och vi lida och så vill inte jag att det ska vara.
Tack för ordet! Nu är jag snart lugn igen! 🙂
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag håller med att infon har varit bristfällig. Upptäckte själv att jag hade båda gamla och nya noter och började rensa. Skulle faktiskt underlättat om Visma i utskicket tydligt förklarat den metoden och inte den otroligt otydliga förklaringen som dom kom med.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Naturligtvis är det viktigt att vi informerar när det sker förändringar och hur man går tillväga i programmen. När det gäller de nya mallarna i Bokslut så ligger det en länk under "Tips och aktuellt" i bokslut som heter Nya K-regelverk där Mita beskriver hur man går tillväga för att få in de nya mallarna. Här under "Tips och aktuellt" kan jag rekommendera att man slänger ett öga då det brukar finnas mycket matnyttigt.

 

Under Hjälp - Versionsnyheter i samtliga våra produkter hittar man alltid vad som är nytt för den aktuella versionen vilka förändringar som gjorts osv. Under Versionsnyheter står också beskrivet hur man går tillväga för att få in de nya mallarna.



Eller är det något som är otydligt eller fel i dessa instruktioner? Något ni tycker att vi ska lägga till eller ändra i dessa hjälp/informations texter eller skulle ni velat ha informationen på något annat sätt? Vi tar jättegärna emot feedback så att vi kan göra detta bättre i framtiden.

/Fredric