Hanterar Visma följande?:
Jag önskar kommunicera företagsärenden med Bolagsverket som Ombud.
Jag har läst att Visma själva förmedlar lagerbolag https://vismaspcs.se/lagerbolag . Är det då via era egna system?
Följande finns på Bolagsverkets hemsida: https://bolagsverket.se/pb/etjanster/foretagsarenden/instruktion-starta-och-ombilda-lagerbolag-1.153...
För att bli kunna starta lagerbolag i Företagsärenden för ombud måste du uppfylla vissa krav:
Frågan är om Visma kan hantera XML-filer???
Hej,
Vill bara att du ska veta att vi har mottagit din fråga och har ställt den vidare till teamet. Så snart vi har mer information att dela med oss av så kommer vi att uppdatera din tråd.
Ha en fin dag!
Tinna
Hej Söndag!
Vi har försökt att felsöka i detta, men skulle behöva mer information för att hjälpa dig på bästa sätt. Vad är det för typ av XML-filer det gäller? Är det filer från banken eller är det en fil som Bolagsverket själva skapar och tillhandahåller? Vad innehåller filen?
Återkom med info enligt ovan så ska vi undersöka detta närmre!
/Tinne
Nu fick jag både samtal och mejl från ansvarig hos Bolagsverket. De har en anvisning, se länk, men de kommer 2 år att ändra till API. Jag fick även 2 st zip-filer med mer info. Dessa kan jag mejla till de berörda hos VISMA.
Mejl från Bolagsverket:
*******************************
Hej,
Här ovan finns teknisk specifikation om man ska systemanpassa till XML-fomat för att kunna skicka in ändringar digitalt via e-tjänsten Företagsärenden för ombud.
OBS! Om ni har för avsikt att systemanpassa, kontakta mig! XML- kommer att göras om till API.er inom ca 2 år. Vi har dessutom en anslutningsprocess när en kund ska systemanpassa. För detta krävs ett första möte med er för att komma igång.
Hör av er om ni vill ha mer information,
Vänligen C.K*
________________________________________________
C.K*
Verksamhetsutvecklare
Mobil: XXXX
*Ovan information har redigerats av Community Manager
Samt ytterligare information från Bolagsverket
*************************
Hej Chris,
Tack för trevligt samtal idag.
Här ovan har jag bifogat anvisning och schema för Bolagsverkets e-tjänst ”Företagsärenden för ombud” och nedan följer information/sammanfattning kring det vi pratade om idag.
Företagsärenden för ombud är en ”uppladdningstjänst”. Kunden (ombudsföretaget som är kund i e-tjänsten) laddar upp xml-filer via e-tjänsten (exempelvis en Anmälan om en styrelseändring samt ett bolagsstämmoprotokoll) Formatet som krävs för att ”ladda upp filer” är alltså XML-format.
Sedan 2010 har kunder- (ombudsföretag) haft möjlighet att anmäla ombildningar av lagerbolag samt ändringar i andra företag, i denna e-tjänst. Bolagsverket har nu beslutat att för att möta framtida efterfrågan och behov från kunder, ska dessa XML-filer bli API:er, inom ca 2 år.
Dessa API:er kommer att erbjudas till alla, oavsett om man varit kund tidigare i e-tjänsten eller inte. När Bolagsverket kommit djupare i detaljplanerna, kommer information om detta att meddelas på Bolagsverket.se samt att information kommer att skickas till nuvarande kunder (ombudsföretag) i e-tjänsten.
Av erfarenhet vet jag att utvecklingstiden för nya kunder (ombudsföretag) som vill anpassa till XML-format är ca 6-8 månader. Nya kunder som vill använda e-tjänsten bör därför tänka efter noga med tanke på att XML:en kommer att upphöra.
Hör av dig igen om du vill ha mer information eller förtydligande.
Jag önskar dig en trevlig helg,
C. K*
________________________________________________
C. K*
Verksamhetsutvecklare
Mobil: XXXXX
*Ovan information har redigerats av Community Manager
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.