En f.d klient till mig fick skatterevision och SKV uppmärksammat att ing kapital inte har samma värde som utg kapital året innan.
Jag brukar bara överföra alla uppgifter från år till år och inte kollat om värdet är samma eller ej.
Vad kan det vara för fel?
Något år stämmer det men ett annat år inte gör det
Undrar om någon har råkat ut för samma?
Tacksam för svar/ Agnes
Hej Agnes!
Om jag förstår det rätt så är det en manuell omföring av utgående balanser till ingående balanser vid årsskiftet du gör och att du vid omföringen märkt att just kapital inte har samma utgående balans som den ingående, stämmer det? Är det summan för Eget kapital och skulder du menar blir fel? Eller är det ett specifikt konto? Är till exempel summan för Tillgångar korrekt?
Vad jag kan se så har du aktiva avtal på Visma Skatt och Visma Bokslut hos oss men omföringen av balanserna görs först i ditt bokföringsprogram, därmed är det inte helt lätt att hjälpa dig att felsöka vid omföringarna. Jag tänker om alla andra ingående balanser stämmer mot utgående så låter det ju som något hänt rent programmässigt, så det kan vara bra att börja kontrollera det med supporten för programmet du sköter din bokföring i.
Är det något jag missförstått så får du gärna återkomma! 🙂
/My
Hej o tack för svar
Nej ingen manuell omföring
MVH Agnes
Hej igen!
Oavsett om överföringen görs automatiskt av bokföringsprogrammet eller manuellt av dig så tycker jag en bra början är att kontakta din programleverantör för att se varför saldona inte stämmer från utgående till ingående. Tyvärr blir det tufft för oss att hjälpa dig via forumet även om det inte är ett programfel, eftersom jag isåfall hade behövt se dina saldon och din bokföring framför mig för att kunna följa upp exakt.
Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, du får ha en fortsatt fin onsdag!
/My
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.