Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Aktieägartillskott vid försäljning av aktieinnehav - eEkonomi

Aktie ägare som gjort Aktieägare tillskott Eller Lån och avyttrar samtliga aktier har han rätt att överlåta sina fodringar till den nya aktieägaren samt har man rätt att kräva ut fodringar innan försäljning?

Hur ska detta i så fall bokföras?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

För varje tillskott som görs i ett AB skall finnas ett avtal som reglerar återbetalning mm.
Regel för ägartillskott - villkorade aktieägartillskott - är att de inte kan betalas tillbaka förrän bolaget har disponibla vinstmedel - fritt eget kapital. Ovillkorade aktieägartillskott tillhör bolaget.
Här gäller samma regler som för aktieutdelning och återbetalning av aktieägartillskott skall beslutas på bolagsstämma.
Om det saknas avtal och ägarna inte kan komma överens får man läsa i aktiebolagslagen och försöka komma fram till en lösning - att kräva ger ingen självklar rätt.
Vid lån gäller i princip samma sak; en överenskommelse - avtal - vid lånegivningens tidpunkt skall följas, saknas låneavtal får man försöka enas ändå - här är en faktor om bolaget KAN betala tillbaka utan att äventyra.
Rätt att överlåta lån finns alltid om man kan komma överens, rätt att överlåta tillskott får ni läsa i lagen eller fråga någon annan som kanske vet.

Mikael Pettersson 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael, jag kände visserligen till merparten av lagens reglering om aktieägartillskott och lån gällande rätten till fordran (förutom ej villkorat tillskott). Jag ser att det  blev otydlig gällande att kräva ut fordran. Skrev inte riktigt som jag tänkte. Frågeställningen skulle varit:

samt har man rätt att kräva ut fodringar som gjorts av nära anhörigs dödsbo innan försäljning av aktier.

Om jag tolkat lagen rätt bör även aktieägartillskotts fordran gå att överlåta. Men problemet är om det bokföringsmässigt eller skattemässigt medför problem för någon av parterna (köpare / säljare). 

Ett överlåtandet av villkorat aktieägartillskott till den nya aktieägaren, måste det bokföras med ett nytt villkorat aktieägartillskott som upprättas med den nya aktieägaren, eller räcker med köpeavtalet som reglerar övertagandet av denna fordran.????

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det borde räcka med köpeavtalet, då man har det fortsatt på samma bokföringskonto i din bokföring.

/Karl