Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta65
MEDLEM

Aktieförsäljning/köp

Hej! Jag behöver lite hjälp hur jag skall hantera följande: 1 företag har lite aktier i ett bolag till ett värde av 0:- (dessa har överlåtits från ägaren). Dessa aktier säljs till ett annat bolag som betalar ut en viss del i pengar och en viss del i aktier i detta bolag. Detta blir en vinst totalt sätt eftersom anskaffningsvärdet av dom sålda aktierna är 0:- i bolaget. Har bokfört upp pengar in samt tillgång aktier (nya) och detta blir vinsten. Är denna vinst skattebefriad och skall hamna i skattemässiga justeringar?

6 SVAR 6
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Är det ett aktiebolag eller ett ett fåmansföretag du ska deklarera för?

/My 

Aktiebolag

Då har skatteverket ett bra svar på din fundering ser jag. Hittade dokumentet Skatteregler för aktie- och handelsbolag, finns även deklarationsanvisningar. På sida 12 står om just försäljning av aktier för AB.  

/My 

Tack My!

Jag hittade också detta och var i kontakt med SKV och fick det förankrat där, då det var nya aktier samt pengar som det berörde.

Fd medlem
Inte tillämpbar

hej vad gäller vid vinst vid försäljning av aktier i depå hos Avanza..?Fåmansbolag...är detta skattefritt eller inte ..vet inte hur jag skall räkna fram årets skattekostnad vid bokslutet utan svar på den frågan.

Hejsan, 

Jag fick likt ovan svar på denna fråga från skatteverkets dokument Skatteregler för delägare i fåmansföretag, på sida 12 går man igenom hur du hanterar Vinst vid försäljning av aktier i fåmansföretag. Tror och hoppas den kommer kunna hjälpa dig på vägen. 🙂 

Ha en fin fredag och trevlig helg! 
/My