Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Alkoholskatt varumottagare

Hej, jag importerar och säljer vin som varumottagare, dvs varorna blir punkskattskyldiga vid införsel och hela skatten betalas vid deklarationstillfället påföljande månad. Är det rätt att jag vid införsel bokför debet övriga punktskatter 2669 och kredit kortfristiga skulder 2499? Sedan debiteras 2499 när det betalas till Skatteverket etc.. Sedan vid försäljning så krediterar jag skattebeloppet för varje flaska på 2669 tillsammans med försäljningen, något som måste korrigeras manuellt tydligen eftersom det inte går att göra den spliten när man skapar fakturan...?

En till fråga också, när jag tar ut varuprover för säljbesök, så skall jag betala alkoholskatten, jag måste alltså boka bort den, kreditera från 2669, men vad skall jag debitera?

Tacksam för vägleding! 🙂

/Magnus

10 SVAR 10
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej Magnus!

Du har helt rätt i att det blir manuell hantering vid faktureringen.

Vid provsmakningen borde du kunna debitera samma konto som du använde vid inköpet av vinet, t ex 4010, i debet. detta eftersom det nu är du som får betala punktskatten. Du blir ju så att säga köpare i det läget.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokför betald punktskatt som säkerhet - eEkonomi.

Hej,

Säljer alkohol till restauranger. Köper ibland inkl och ibland exkl alkoholskatt. Köper jag öl från t.ex. Tyskland, inklusive tysk alkoholskatt ska jag som säkerhet innan transporten påbörjas betala in svensk alkoholskatt som säkerhet till ett bankgirokonto hos Skatteverket. Kan jag bokföra en sådan betalning:

1930 K
3752 D

Då jag är registrerad varumottagare och inte har ett skatteupplag kommer jag aldrig få tillbaka alkoholskatten (förutom från mina kunder när jag säljer alkoholen, men då bokför jag inte alkoholskatten specifikt). 

Mvh

Olle
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har tidigare låtit en auktoriserad redovisningsbyrå göra min bokföring men ska nu göra det själv istället. De har bokfört enligt följande.

Deklarationen för alkoholskatt:

D 3752 (ej momskod)

K 2660

Betalning av alkoholskatten:

D 2660

K 1939

I resultatrapporten har då alkoholskatten på konto 3752 legat som minus. Man har sedan med en verifikation (som jag ej kan hitta i de gamla pappren) bokfört alkoholskatten med samma belopp på konto 3751, positivt belopp. De har alltså tagit ut varandra och inte påverkat omsättningen. Vad skulle motkonto till 3751 kunna vara?

Bokföringen ovan har skett för ett företag med skatteupplag, man har alltså betalt alkoholskatt för det som sålt.

Nu är mitt företag istället registrerat som varumottagare och betalar alkoholskatt på det som köps in.

Funderar på om man kan bokföra enligt följande. Om jag köper öl från en grossist som fakturerar inklusive alkoholskatt behöver jag inte redovisa alkoholskatten i någon deklaration. Skulle det vara tillåtet att bokföra alkoholskatt som jag betalar till Skatteverket som inköp av en vara, genom att skapa t.ex. konto "4521 Alkoholskatt" och bokföra betalningen av alkoholskatten (1930 K, 4521 D). Jag skulle i så fall slippa krånglet med att bokföra punktskattedeklarationerna.


Tack på förhand!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Olle,

När jag läser i Redovisa Rätt under punktskatter är det 4 konto involverade vid fakturering.

Debet 1930/1510
Kredit 3751
Debet 3752
Kredit 2660

När du sedan betalar skatten Debiteras konto 2660, precis så som ni gjort tidigare.

Det står också att i köparens bokföring redovisas inte punktskatten separat utan ingår i den köpta varans/tjänstens värde.
Så om jag tolkar det hela rätt skulle du kunna bokföra så som du själv föreslår.

Då jag inte är någon expert på detta område (Punktskatt) får du gärna dubbelkolla med Skatteverket eller en Redovisningskonsult för att vara på den säkra sidan.

Ha en fortsatt fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,


Skall just bokföra alkoholskatt för en varumottagare för december 2016, där försäljning av varorna har skett först i början av 2017. Min fråga är om skatten ska balanseras för att sedan matcha försäljningen 2017. Eller ska man ta kostnaden för alkoholskatten direkt? Om alkoholskatten ska balanseras hur skall detta då redovisas i årsredovisningen, brutto på ett tillgångskonto och ett skuldkonto, eller netto?

Har någon erfarenhet av detta tar jag tacksamt emot svar!

Tusen tack på förhand.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har försökt söka runt lite om detta utan att finna något bra svar. Om någon annan användare här på forumet vet så får de gärna skriva i tråden, annars får jag nog dessvärre hänvisa dig direkt till Skatteverket.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Import av vin från EU..

Hej. Jag ska köpa in vin frpn EU land utan moms. På vilket konto läggs fakturan upp? Vanligt 4000 inköpskonto? Den är i Euro. Hur gör man med momsen?Ingenting innan man har försäljning och då bokar man både utgående moms och ingående? Alkoholskatt? Hur lägger man upp den i Visma e-ekonomi? Jag har ett skatteupplag så skatten betalas bara när varan blir såld men jag ska ställa säkerhet för lager. Vilket konto ska det bokas på?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är vinet inklusive eller exklusive alkoholskatt från det land du köper?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring försäljning via skatteupplag - eEkonomi.

Jag har ett skatteupplag som skickar fakturor för mitt företags räkning till Systembolaget och jag får veckorapport. Hur bokför jag detta? Ska jag lägga upp försäljning med krav på SB som jag sedsan kvitterar när jag fått in pengarna på mitt BG?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Helena,


Om du själv inte skapar och skickar fakturorna till Systembolaget utan det är en utomstående part som löser det så tänker jag att när du får in ditt kontoutdrag i eEkonomi så kan du matcha och välja Övrig insättning - Egen kontering och där själv välja vilka bokföringskonton som det ska påverka. Om det är så att du själv skapar fakturorna i eEkonomi så kan du istället när du får in ditt kontoutdrag i eEkonomi välja att matcha som Inbetalning från kundfaktura och välja vilken kundfaktura det avser. 


Om du har ytterligare frågor så får du gärna ställa dem här. 
/Theodor