Hej,
Jag är fundersam kring utfallet efter att ha använtfunktionen ”ångra faktura”. Bokför enligt kontantmetoden. Ställde ut en fakturadär jag missade att inkludera all nödvändig info till mottagaren och ville såledeskreditera/ångra denna i sin helhet innan den betaldes. Använde funktionen ”ångrafaktura”.
Det har nu skapats tre verifikationer i min bokföring:
1. Inbetalning från kund på fakturabeloppet i sinhelhet – bokat mot konto 1930.
2. Utbetalning till kund på fakturabeloppet i sinhelhet– bokat mot konto 1930.
3. Manuell verifikation – kvittning – där fakturabeloppetbokas mot konto 1930 i både debet och kredit.
Efter att ha använt ”ångra faktura” har jag alltså nu verifikationersom syns som transaktioner på 1930 i huvudboken men som ju inte speglas avtransaktioner på mitt företagskonto hos banken. Ska det vara så här eller bordejag gjort på annat sätt?