Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Andreas18
MEDLEM

Anställa sambo i företag

Hej!
Vad ska man tänka på om man vill anställa sambo i AB? (Bara sambo, inga barn)

Jag vet att sambo räknas som anställd men det finns skillnader mellan EF och AB. Men hur det ser ut om sambo blir anställd typ 1 år och sedan får vi barn? Vad ska man göra då med tanke på närstående reglerna?

Tacksam för svar!
10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Som anställd i ett AB ses en sambo som vilken anställd som helst förutom när det kommer till att låna ut pengar och vid beräkning av utdelningsutrymme för ägaren.
Ett aktiebolag får inte lämna penninglån till aktieägare, vd, eller styrelseledamot i bolaget. Inte heller får penninglån lämnas till den som är sambo eller gift med någon av dessa.

På följande sida hos Skatteverket kan du läsa mer:
https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/foretagare/foretagsformer/aktiebolag/famansforetag...

Har du fler funderingar om detta rekommenderar jag dig att ta kontakt med Skatteverket som kan klargöra vilka regler som gäller.
Andreas18
MEDLEM

Hej!

Tack för ditt svar!

Jag har en annan fråga till dig. Om man istället väljer att dela vinsten från EF med sambo hur mycket kan man dela? Max ca 433000 dom delas för båda eller max belopp för varje?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!
I följande dokument på sidan 47 kan du läsa mer om inkomstfördelning mellan makar i de olika fallen.
https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256baebfb8/1395822216655/29518.pdf

Ja jag såg det tidigare men är ändå lite osäker om man blir upptaxerad ifall vi delar större belopp än 4330000 som är maximmalt... Det är oklart hur man kan dela vinsten och hur mycket.

Jag kan tänka mig ta max belopp och sambon låt säga 200000-250000/år... funkar det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Era förutsättningar avgör om det är okej eller inte. Beroende på hur mycket hon har jobbat, vilken vinst ni har i firman med mera kan svaret vara både ja och nej. Det står mer om detta i dokumentet jag länkade till tidigare.

Att svara på detaljfrågor i sådana här fall är svårt och jag rekommenderar dig att antingen kontakta en skatte-/redovisningskonsult eller Skatteverket som kan titta på era uppgifter och ge ett korrekt svar.
Andreas18
MEDLEM

Jag tänkte på en sak till. Säg att till slut väljer man att lägga en viss procent av resultatet för medhjälpande sambo i visma EF, ska sambo göra deklaration eller räcker med det som står på NE blankett jag lämnar in?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sambon behöver då deklarera sin del av överskottet på en separat NE-blankett.
Andreas18
MEDLEM

Tack så mycket för dina svar! Ja jag ska fundera och se hur vi kan göra.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag jobbar heltid och driver vid sidan av ett AB som ensam ägare.
Jag tar hjälp av min syster och sambo att sköta uppgifterna i företaget.

Om jag inte tar ut någon lön ur AB (tjänar över brytpunkten på min vanliga fasta anställning så ser ingen anledning till detta) utan endast min syster och sambo, blir det något problem då med reglerna med fåmansbolag? Sambon vill ta ut lön för att öka sin totala lön, så aktieutdelning är inte aktuellt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marcus!
Eftersom du har ett aktiebolag så tänker jag att du anställer din syster och sambo i bolaget som vilken anställd som helst och betalar även ut lön precis som du skulle gjort till en vilken anställd som helst. 🙂 
Hade det varit en enskild firma så gäller dock inte samma regler. 

Men kontrollera gärna med Skatteverket en extra gång om det är något du ska tänka på. 

Ha det gott!
/Sanna