Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
UTFORSKARE

Re: Apple fakturerar mig som privatperson - eEkonomi

Hej igen alla hjälpsamma. 😃

Har nu hittat en till faktura vad gäller IT-tjänster inhandlade från utlandet (inom EU) som ska bokföras. Jag försöker återigen förstå varför jag ska använda kontoklass 4xxx för detta, som både max1001 och Vismas support rekommenderar?

Vismas hemsida hävdar att kontoklass 4xxx är till för "material- och varukostnader". Det här handlar ju om en IT-tjänst och bör väl hellre gå in under kontoklass 6 "6xxx övriga kostnader"? (Källa: https://vismaspcs.se/ekonomiska-termer/vad-ar-kontoklass) ... som Fredrik hävdar här ovan?

Eller förstår jag det fel, att kontoklass 6xxx inte hanterar moms till och från utlandet på rätt sätt i eEkomomi även om jag knyter momskod 21 till ett nytt konto som jag skapar - t ex 6541?
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Apple fakturerar mig som privatperson - eEkonomi

Hej

kort svar
om du skapar ett konto 6541 och kopplar en viss momskod så kommer momsen hanteras rätt (förutsatt att du valt rätt momskod beroende på inköpet ) se mina exempel hur jag gort längre ned.

Längre svar

man kan skapa egna konton för de inköp man gör oftare och boka direkt på dem då blir momsrapporten korrekt och man behöver inte boka om.

I övrigt bokar man enligt 
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu 

men byter ut kontona mot den man skapat - se mina exempel nedan.

inköp EU tjänster
4535 momskod 21 (25%) 

jag har skapat konto 
6544  IT-tjänster INOM EU 25% moms kod21.. 
och då angett momskod 21

(typ licenser Google Cloud etc där leverantören finns i/fakturerar från  EU)

utanför EU tjänster
4531 momskod 22 (25%)  

jag har skapat konto 
6541  IT-tjänster utanför EU 25% moms kod22.
 och då angett momskod 22

(typ licenser Google Cloud etc där leverantören finns i/fakturerar utanför  EU)

varor inom EU
4056 momskod 20 (25%) 

jag har skapat konto 
6104  Kontorsmateriel och trycksaker INOM EU 25% varor  moms kod20. 
och då angett momskod 20

(typ Visitkort från VistaPrint)

(jag har inte gjort någon import av varor så har inte gjort något åt det - men det bör funka på samma sätt)

Eekonomi gör automatkontering på 23xx konton när man väljer ett moms konto. Har kollat med manuell bokning på konto 

6541 6541  IT-tjänster utanför EU 25% moms kod22.  debet 100 SEK

då skapades automatiskt raderna
2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet  DEBET 25 SEK
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 % KREDIT 25 SEK

så automatdelen funkar

momsrapporten har också fungerat för mig när jag gjort enligt ovan.

DEt viktiga är att det konto man skapar och sätter momskod på  - är att man ser till att väljer rätt typ av momssats och kod (se ovan kod 20 kod 21 kod 22 beroende på vart handlat. SEn kan det finnas andra momssatser och då kanske det blir annan kod)

detta inlägg ger lite bra info - bla se AccountantfromHell_singland som beskriver hur de gör för en lite mer avancerad verksamhet med omvänd byggmoms mm - för att få enklare resultaräkning (ej viktigt för ett litet konsultföretag)

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/moms-faktura-fran-google-gmail?utm_source=notification&...