Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

Apple fakturerar mig som privatperson

När jag handlar verksamhetsrelaterat av Apple med mobilen (gäller både vid köp av App eller iCloud-tjänst) så fakturerar Apple mig ändå som privatperson trots att jag är företagare. Inte bra. För att hantera detta (slippa dubbelbeskattning?) har jag läst på en del om detta både här på forumet och runt om på nätet.

När jag enligt ovan applicerar vad jag läst och lärt mig här t ex https://www.momsens.se/hur-bokfor-man-inkop-av-app-till-foretaget-nar-google-fakturerar-dig-som-pri så får jag ett meddelande om Momskontroll i eEkonomi. Det lyder:

"Ingen av raderna på leverantörsfakturan har momskod 20 eller 21. Vill du fortsätta ändå? När en leverantör är en utländsk leverantör inom EU ska man normalt bokföra inköpssumman på konto som har momskod 20 eller 21, annars riskerar du att momsrapporten blir fel. Vill du fortsätta: Ja eller Nej"

Då det här inte är ett "normalt" fall, baserar jag på att Apple lagt på moms än om jag köpt som företagare, så förstår jag inte om jag ska bry mig om detta med momskod eller inte. Jag har trots allt ett alternativ om att fortsätta ändå, inte bara backa och göra om.

I exemplet som jag länkade till ovan så nämns inget om momskorder. "Det är bara att göra." Däremot när jag pratade med Visma-supporten nyligen om detta så tyckte de att jag skulle skapa ett nytt konto i 4xxx och lägga på momskod 21 på det kontot istället för att använda 6540 IT-tjänster. Men då jag inte vet riktigt vad det innebär att lägga på en momskod så vill jag höra mig för här i forumet innan.

Förslaget av nytt konto löd så här:
Kontonummer: 4535
Namn: Inköp av tjänster inom EU
Momskod: 21 - Inköp av tjänster från annat EG-land 25%
Kryssad: Använd resultatenheter på kontot
Ej kryssad: Lås för manuell kontering

Blir det rätt så? Eller behöver jag göra annorlunda för att det är så speciellt fall det här?

Tacksam för input.

31 SVAR 31
A_P_Richelieu
NY MEDLEM

Har också sett det för ett tag sedan.
Om jag minns rätt så var det i samband med att jag (firman)
köpte en sak från en privatperson på eBay U.K.
Kollade upp hur MOMS skall hanteras, och då skall det inte betalas någon MOMS,
varken av privatpersonen eller av mig.
Skapade en faktura i pund utan MOMS och fick ditt felmeddelande.
Min "lösning" på felmeddelandet var att ignorera det.
Fick också fel vid MOMS rapporten, och använde samma lösning.
eEkonomi har många problem med utlandsaffärer...
Tyvärr lär man väl göra fel själv förr eller senare,
och då är det inte rätt att ignorera 😉

Hej A.P.R. Tack för din input.

Önskar jag förstod vad som händer om jag trycker "Ja" och ignorerar problemet / momskoden. Såvitt jag förstår har Skatteverket redan fått sina pengar, sin moms, i och med att Apple betalat in dem vid köptillfället. Frågan är bara hur jag "bevisar" detta med rätt bokföring?
max1001
MEDLEM

Du bör använda 4xxx-konto. Lite beroende på vilken företagsform du har, tror jag dock att du bokför kostnaderna som eget utlägg (2893) istället för leverantörsskulder. 

Ett exempel: 

2893 - Skulder till närstående personer, kortfristig del (KREDIT)
 4056 - Inköp varor 25% EG (DEBET)
 2615 - Beräknad utgående moms på varuförvärv från annat EG-land, 25% (KREDIT)
 2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet (DEBET)

Detta under förutsättningen att Apple dragit pengarna från ditt privata kredikort. 

Hej. Tack för din input.

Det har nog krupit in ett missförstånd. Låt mig försöka utrycka det tydligare ..
Apple har dragit summa (och kallar det att fakturera mig) för en tjänst inklusive moms från mitt företagskort.
Företagsformen är enskild firma.

Lust att utveckla lite varför du föreslår ett 4xxx-konto istället för 6xxx?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Vilken adress står på Apples faktura? Utgå från det - var det Kalifornien eller EU stat? Det skall vara konto 4___ (hitta den som passar i BAS kontoplan) och den moms som du skrev. Kodnummer är samma som nummer för en ruta i momsdeklaration.

Därför att om du köper en tjänst/produkt från utlandet och bokför det på 6xxx-konto istället för 4xxx-konto, så får du fel i momdeklarationen. 

Hej Tatiana. Tack även för din input.

Jag letar just nu i BAS och kontoplanen i eEkonomi efter passande 4xxx-konto. Men kanske det kommer till att skapa det där kontot som jag pratade med supporten om, 4535 - om jag inte hittar ett konto som passar.

På fakturan står det Irland.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Då passar konto 4535 bra och 2645 och 2614 för moms!

Max, okej.

Så författaren har fel alltså, som föreslår 6540 på sidan https://www.momsens.se/hur-bokfor-man-inkop-av-app-till-foretaget-nar-google-fakturerar-dig-som-pri?

Det kan jag inte uttala mig om. Min gebit är inte redovisning. Men för mig blir momsredovisningen fel när jag använder 2615/2645 och sedan anger ett 6xxx-konto istället för ett 4xxx-konto. Det har med vilka momskonton som respektive kontogrupp är kopplade till i eEkonomi. 

Om du går till Inställningar > Kontoplan och sedan tittar närmare på 6540 så ser du följande: 

Kollar du därefter på 4056 (tex): 

Du kan säkert korrigera allt manuellt vid momsredovisningen, men det verkar ju vara väldigt mycket onödigt jobb. 

Enligt "https://www.momsens.se/eu-moms" så är du rökt, om Apple fakturerar dig som privatperson med MOMS. Den kan inte avräknas.
Du måste därför lägga till Svensk MOMS (och dra av den samtidigt),
vilket innebär att den utländska MOMSen är en förlust.
Du skall nog begära tillbaka MOMSen av Apple för att kunna köpa utan MOMS.

Normalt skall man begära faktura utan MOMS i förväg.
Du kan möjligtsvis kontakta landet där Apple drog MOMSen och begära att få tillbaka den vägen.

https://www.momsens.se/eu-moms:
Leverantörsfakturor från annat land

När en leverantörsfaktura kommer från ett annat land än Sverige (dvs ej inrikes faktura till ditt företag) ska det i princip aldrig vara någon moms specificerad när den är ställd till ditt svenska företag. Ibland får man utländska fakturor med utländsk moms. Då du som köpare i Sverige ska redovisa momsen till Skattemyndigheten blir det fel om leverantören redan lagt på sitt hemlands moms. T.ex. ett tyskt företag lägger på tysk moms och skickar fakturan till ditt svenska bolag. Du får då en högre kostnad eftersom du ej kan dra av/lyfta den utländska momsen (du kan ej dra av tysk moms i Sverige). Det finns ett antal undantag när det gäller hur framför allt olika tjänster ska behandlas skattemässigt, men det går ej täcka in alla varianter på ett enkelt sätt utan det kan egentligen bara bedömas från fall till fall av en momsexpert.

Tack för er input. Mycket värdefullt.

Just kontot 4535 finns inte, jag behöver skapa det om jag ska använda det i bokföringen. Är det någon särskild anledning till att jag bör skapa ett 4xxx-konto, t ex 4535, istället för ett 6xxx-konto, t ex 6545 - så länge jag kopplar rätt momskod till det?

A.P.R,

Jag har förstått att jag är "rökt". Men eftersom det handlar om så små pengar är min enda avsikt med att ta upp detta här på forumet att lära mig göra rätt i bokföringen så att det inte blir "mer fel" så att säga.

Jag kommer inte kräva tillbaka mina momspengar av Apple.

Nackdelen att användda 6xxx-konto är att om du skulle behöva använda det kontot för inhemska inköp så blir det nog struligt. Varför inte använda ett existerande 4xxx-konto eller skapa ett? Klicka på "Visa inaktiva konton" så kommer du få upp 4535 som du sedan kan aktivera. 

Jag får nog skapa 4535 för jag kan inte hitta det i min kontoplan, även när jag "visar inaktiva poster". Det närmaste jag hittar är 4531 "Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms" (momskod 22) och 4545 "Import av varor, 25 % moms" (momskod 50).

Jag förstod tyvärr inte detta om att återanvända kontot för inhemska inköp. Kontot skulle väl uteslutande användas för inköp från andra länder som är med i EU? "Nackdelen att användda 6xxx-konto är att om du skulle behöva använda det kontot för inhemska inköp så blir det nog struligt."

Hej. Jag har även lagt upp 4539 som motkonto (krediteras) till 4535 och bokar även mot, i detta fall, 6-konto. Visserligen två extra rader i bokföringen men momsrapport blir rätt.

Hej Classegw.

Intressant. Lust att visa med bild eller skriva upp rad för rad hur en sån verifikation ser ut?
Bertil73
MEDLEM

Du måste uppge ditt VAT-no och visa att du är företagare för att Apple ska sluta debitera dig moms. Har de redan gjort det känner de inte till ditt VAT-no och du får räkna även momsen som en kostnad, och du får även räkna den fiktiva momsen på momsen, så att säga. Sannolikt får du dem inte att återbetala någon moms eller göra om betalningen bara för att du inte uppgett ditt VAT-no. Det går att kräva tillbaks moms via den svenska skattemyndigheten, men jag tror minsta summan är 4000 kr eller något sådant.

Konto 6540 är för inköp inom Sverige med 25% moms, du får lägga upp annat konto när det gäller inköp av IT-tjänster och där sätta rätt momskod.

Hej Fredrik.

Det är bra att du skriver det där - för framtida referens eller om någon annan som kommer till den här tråden i framtiden kanske inte vet om detta. Men jag personligen är väl medveten om detta. Det är bara det att det ännu inte är möjligt hösten 2018 att ange ett VAT-nummer i den butik där Apple säljer appar och iCloud-tjänster. Kanske blir det möjligt i framtiden.

Så, diskussionen gäller hur man hanterar momsen i bokföringen när säljaren vägrar sälja till mig som företagare. Det är ju inte så att jag kan gå till en annan affär och köpa apparna och tjänsterna till min iPhone där istället ...

Byt till Android?

Ett alternativ är att köpa med ett privat kreditkort och bokföra som eget utlägg.