Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Årets resultat - konto - eEkonomi

Hej!

Jag har fått en notifiering där jag avråds från att bokföra på konto 8999, då det tydligen används av programmet. Nu är det så att jag gjort detta, efter rekommendation från forumsidan:

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-arets-resultat-a92c4qc55l11y 

Vilket är rätt i denna fråga, och vilket konto skall jag då använda i stället för 8999? Noten hänvisar till att läsa i hjälpen, men inte var.

Bernt
4 SVAR 4

Re: Årets resultat - konto - eEkonomi

Du skall använda 8999 utom om du då har eEkonomi med deklarationstillägget och aktiebolag för då verkar det bokas automatisk. I övriga fall så gör du det manuellt som det ser ut. Lycka till!
NY MEDLEM

Hej och tack för förslag.
Jo, det är AB och jag har deklarationstillägget.
Vad menas med "... verkar det bokas..."? Lite oklart vad som egentligen gäller. Att boka om resultatet görs väl manuellt och är den första punkten i årsavstämningen, som väl görs före deklarationen? Eller justerar deklarationstillägget detta när jag väl kommer dit?
mvh
/ba

Jag har ju inte samma program men som det var skrivet i infon så antar jag att den bokas när du gjort klart skatteberäkningen. Så löpande bokar du eventuell preliminärskatt och sedan händer nog "magin" när du är framme vid deklarationen. 

Hej Bernt!

I eEkonomi så kan det hanteras på två olika sätt. Om man använder sig av Deklarationstillägget som vi har och man har ett Aktiebolag så skapas det per automatik en verifikation i eEkonomi när man låser sin deklaration
Skulle det vara så att man inte använder sig av tilläggsmodulen så måste det hanteras manuellt enligt den länken du nämnde. 

Har man en Enskild Firma i eEkonomi så ska man först Bokföra årets Resultat innan man går in i Deklarationstillägget om man använder sig av den. Mer om det finns i eEkonomi under Bokföring - Årsavstämning - Slutkontroll.

Ha en fin dag!

/ Jonathan