Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Årsredovisningen skillnader på saldo bankkonto och företagskonto

Sitter med årsredovisningen för 2021 och får inte siffrorna att stämma överens. Följande fel har jag hittat och vet inte hur jag ska korrigera dem.

För det första stämmer inte kontosaldot vid årets början. Det är 350 kr för lite i Visma jämfört med saldot på banken.

För det andra stämmer inte kontosaldot vid årets slut med bankkontot, det är 703 kr för mycket i Visma.

Jag har gått igenom kontoanalysen och korrigerat allt som varit felaktigt. 

Summorna hänger ihop på ngt sätt kan jag se, de 3 kr kan bero på öresavrundning men 700 kr kan jag inte bokföra som det. Jag har tittat efter om banken har dragit någon avgift i början på året med det finns ingen sådan post på kontoutdraget.

Hur ska jag tänka?

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om jag vore som du skulle jag göra månadsvisa avstämningar av Företagskontot i Visma gentemot bankens kontoutdrag. Börja med att stämma av per 2021-01-31 och se om differensen på 350 kr kvarstår. Fortsätt sedan med 2021-02-28, 2021-03-31 osv tills du hittar en månad där differensen ändra belopp.

 

När differensen ökar eller minskar får du pricka den månadens kontoutdrag (bank) mot huvudbok (Visma) så du hittar posten eller posterna som diffar den månaden. Gå inte vidare förrän du hittat felet och korrigerat.

 

På detta sätt arbetar du dig igenom hela 2021 och stämmer av månad för månad.

 

Observera att differens på 350 kr vid årets början med största sannolikhet uppstod i 2020 års räkenskaper så om du hittar alla fel i 2021 kan det bli så att denna differens kvarstår i slutet av 2021.

 

Rekommenderar att du börjar med månadsvisa kontoavstämningar för att undvika denna situation framöver. I Visma finns ett tillägg som heter Period & År som kan vara ett bra verktyg för avstämningar.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK