Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hiwmob
MEDLEM

Återbetald moms från företag inom Eu

Hej

 

För en vecka sedan köpte jag ett videoredigeringsprogram från ett företag som anlitat ett betalföretag/tjänst som ligger i Amstedam. Hela varan kostade 1250 kr inklusive 25%  moms som lades på av misstag från deras sida. Jag har ej ännu bokfört något och fått nu tillbaka 250 kr eftersom dem fick underlag på att jag är ett företag och därmed ska ingen moms läggas på. Hur gör jag nu? Jag tänkte bokföra själva betalningen normalt enligt nedan. Sedan är tanken att bokföra återbetalningen separat.

 

Bokföring: 

1930  (K)  1250 :-

4535 (D)   1250 :-

2614 (K)   250  :-

2645 (D)   250 :-

 

 

Har jag tänkt rätt med själva bokföringen ovan?

Hur bokför jag återbetalningen?

 

 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag tycker din kontering ser nästan helt korrekt ut för den första betalningen på 1250 kr, det jag tänker är däremot att det är en vara du köpt och då ska du inte använda konto 4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %. Mitt förslag är att du använder konto 4056 - Inköp varor 25% EG istället. När du ska bokföra återbetalningen på 250 kr så blir det som en vanlig kreditering egentligen, du använder alltså samma konton men tvärtom i debet/kredit. 

 

I ditt fall bokas följande:

Konto Debet Kredit
1930 - Företagskonto 250  
4056 - Inköp varor 25% EG

 

250
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25 %

50

 
2645 

 

50

 

Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen. 
Ha en fin dag! 🙂 
/My 

Hej

 

Tack för svar!

 

Varför jag valde 4535 är dels för att avgiften är en licenstid som räcker i ett år. Utöver det så utgick jag från följande länk på skatteverket.  Där verkar varor (med några få undantag) vara fysiska produkter. Allt annat ses som en tjänst.

 

Tur att det är så enkelt att bokföra en återbetalnig. Som jag ser det så visar man i sin bokföring att inbetalningen inte är en inkomst och en återbetalning genom att kreditera 4056. Beviset blir då de underlag, verifikatione roch mejl man har med företaget som betalat tillbaka. Men kan man på något sätt skapa en koppling mellan denna bokföringspost och den tidigare bokföringsposten där betalningen skedde? Som jag ser det så är det enda sättet egna noteringar i bokföroingen.

 

Sen har jag svårt att förstå varför 50 kr krediterats/debiterats på 2614 och 2645. Om det ska motsvara momssatsen på 25% så ska det väl vara 62,5 kr?

 

 

 

Hej, 

Ja det gör du genom att använda de programfunktioner som finns i eEkonomi, istället för att bokföra manuellt. Tror också det kommer kännas betydligt smidigare. 

Om jag förstod det rätt så har du fått en faktura på 1250 kr, denna har du betalat. Du har sedan fått en kreditfaktura samt en återbetalning på 250 kr vilket innebär att den faktiska kostnaden hamnar på 1000 kr till slut. Du har helt rätt i att momsen från ditt exempel inte behövde korrigeras, jag tänkte för fort att du hade tagit full moms från början och sedan skulle korrigera det. Däremot så rekommenderar jag egentligen att du gör så ändå, så du kan koppla underlagen och visa krediteringen hela vägen i din bokföring. Du får även hjälp av programmet med uträkning av moms om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och markerar Använd automatisk momsberäkning

1. Du får fakturan på 1250 kr. Skapa en leverantörsfaktura på detta under Inköp - Leverantörsfakturor. Om du inte skapat Leverantören så gör du det först under Inköp - Leverantörer. När fakturan skapas kommer momsen beräknas på beloppet 1250 vilket blir 312,50, men som sagt så hjälper programmet till hela vägen. 
2. När fakturan är skapad ska du registrera den första betalningen du gjorde. Jag rekommenderar att gå via Kassa och bankhändelser och registrera en bankhändelse. Matcha händelsen mot bokföringshändelsen Betalning av leverantörsfaktura och välj leverantörsfakturan i listan - Bokför
3. Nu skapar du kreditfakturan som du fick gällande återbetalning på 250 kr. Gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Skapa ny och lägg in alla uppgifter som gäller, markera Kreditfaktura. Eftersom det är en kreditering på 250 kr så korrigeras även momsen på 62,50 kr på respektive momskonto.
4. Nu kan du registrera återbetalningen till kreditfakturan under Kassa och bankhändelser. Matcha händelsen mot bokföringshändelsen Betalning av krediterad leverantörsfaktura och välj kreditfakturan i listan - Bokför

På detta sätt kommer dels alla betalningar och fakturor registreras utifrån vad som faktiskt skett i verkligheten och på ditt företagskonto samt att du får allt samlat tillsammans på samma leverantör i programmet vilket jag förstår kan underlätta om du i ett senare skede vill gå tillbaka och se över bokföringen. Du kan också bokföra manuellt enligt din första kontering och då är det bara konto 1930 och inköpskontot som ska korrigeras men då får du göra egna noteringar i bokföringen för att visa sambandet ordentligt. 

Ha en fin dag! 
/My 

Tack för ett utförligt svar. Jag vill dock bara nämna att jag betalade direkt med kort. Efter att betalningen var utförd, så fick jag en "invocie" som visade hur mycket jag betalat. Men kan jag fortfarande ta denna "invoice" och registrera som en faktura och sedan i ett separat steg registrera/matcha inbetalningen?

Då kommer det se ut som att jag fick fakturan först, och betalade den samma dag.

Ja det går bra men vill du vara extra tydlig kan du när du skapar din leverantör välja Kortbetalning som Betalningsvillkor, det blir ingen skillnad bokföringsmässigt men kan ju vara bra för din egen uppföljnings skull. Eftersom du bokför fakturan och betalningen samma dag är den tillfälliga uppbokningen på konto 2440 inget problem heller. 


/My