Hej igen!
Ja det stämmer, var lite snabb där märker jag. Däremot så stämmer svaret ovan ändå, men du gör tvärtom i debet/kredit helt enkelt eftersom du har fått en återbetalning. 🙂 Eftersom du har ett aktiebolag kan du bokföra enligt följande:
När skatteverket har betalat ut pengarna och momsen dyker upp på ditt skattekonto bokför du först den händelsen.
1630 D - 1644
2650 K - 1643
Avrundning K - 1
För du själv över pengar till ditt företagskonto behöver du även bokföra denna händelse.
1630 K - 1644
1930 D - 1644
Trevlig helg!
/My
Tusen tack! 🙂
Och tack detsamma!
Hej,
Gäller detta även för enskild firma, eller kan man bokföra inbetalningen med följande:
1930 Bakkonto KREDIT
2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) DEBET
EDIT:
Eller är detta själva inbetalningen? För jag läser även att jag ska göra följande efter ovanstående:
"Om du ska betala pengar till Skatteverket ska du bokföra på dessa konton:
@HAQ__1,
Det som min kollega My skrivit gäller för aktiebolag och eftersom du har en enskild firma är det helt korrekt att du följer Punkt 8. i hjälpavsnittet Checklista - momsredovisning för enskild firma.
/Tinna
Tack för svar!
Men bara så jag förstår till fullo (och faktiskt lär mig mer ingående). Ifall man enbart gör steg 7 och inte 8 så har det väl fortfarande bokförts att man betalat in beloppet? Vad exakt gör steg 8 och hur påverkas bokföringen?
Ja, det kan man säga, i steg 7 bokför du själva betalningen till/från skatteverket på ditt företagskonto. På steg 8 bokförs momsen på ditt skattekonto som bokats upp på konto 2650 i steg 5 Bokför momsredovisningen.
/My
Ifall man har missat att göra steg 8. Kan man göra det i efterhand?
HAQ__1
Ja, första tanken blir hur långt bakåt det är men allt som upptäcks ha missats ska ju korrigeras. 🙂
/My
Copyright 2021 Visma Spcs. All rights reserved.