Jag har en fråga hur jag ska bokföra en inetalning av moms till Skv, jag har lagt till en manuell bankhändelse men vad ska jag matcha den mot?Momsskuld ligger på konto 2650 så jag tänker att jag borde göra en debet på det kontot så det kontosaldot som är på minus försvinner/minskar?Eller tänker jag fel?
Hej!
Jag ska få tillbaka lite moms från 2019 och på mitt Visma-redovisningskonto-för-moms (2650) står det:
Ingående saldo: 1643
Utgående saldo: 1643
På mitt skattekonto har jag nu fått en inbetalning "Moms Jan 2019 - Dec 2019" på 1644 kr.
Det är första gången jag får tillbaka moms och jag vill kolla med er om detta är korrekt hantering:
- Jag begär först utbetalning från skattekontot till mitt bankkonto
- Jag bokför sedan från bankkontot enligt följande:
1930 D 1644
2650 K 1643
Är det korrekt?
Men vad gör jag med den 1-krona som diffar mellan 1643 och 1644 kr?
Som alltid tacksam för svar!
Är det enskild firma eller AB?
Det är AB med momsbetalning en gång om året.
Hallå Visma, finns det någon som kan svara på detta?
Hej,
Jag slog ihop din fråga med en redan existerande fråga gällande momsinbetalning, du ser i svaren ovan hur du kan bokföra. Vad det gäller differensen så borde du kunna bokföra detta som en öresavrundning eller på valfritt slaskkonto.
/My
Inlägget ovan gällde ju en inbetalning av moms och lite annat jox, medan jag ska få tillbaka momspengar. Skulle gärna vilja veta rent konkret om mitt förslag är korrekt eller inte.
Men tack för info som slaskkronan, jag lägger den som avrundning.
Copyright 2021 Visma Spcs. All rights reserved.