Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
LarssonK
NY MEDLEM

Återbetald moms med annat belopp än momskontot

(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2020-03-04 13:40 )

Jag har en fråga hur jag ska bokföra en inetalning av moms till Skv, jag har lagt till en manuell bankhändelse men vad ska jag matcha den mot?Momsskuld ligger på konto 2650 så jag tänker att jag borde göra en debet på det kontot så det kontosaldot som är på minus försvinner/minskar?Eller tänker jag fel?

17 SVAR 17
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen! 

Ja det stämmer, var lite snabb där märker jag. Däremot så stämmer svaret ovan ändå, men du gör tvärtom i debet/kredit helt enkelt eftersom du har fått en återbetalning. 🙂 Eftersom du har ett aktiebolag kan du bokföra enligt följande:

När skatteverket har betalat ut pengarna och momsen dyker upp på ditt skattekonto bokför du först den händelsen. 
1630 D - 1644
2650 K  - 1643

Avrundning K - 1

För du själv över pengar till ditt företagskonto behöver du även bokföra denna händelse.
1630 K - 1644
1930 D - 1644

Trevlig helg! 
/My

AnnnaP
UTFORSKARE

Tusen tack! 🙂 
Och tack detsamma! 

HAK__1
UTFORSKARE

(uppdaterad av HAK__1 ‎2020-02-17 16:56 )

Hej,

Gäller detta även för enskild firma, eller kan man bokföra inbetalningen med följande:

1930 Bakkonto KREDIT

2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) DEBET

EDIT:

Eller är detta själva inbetalningen? För jag läser även att jag ska göra följande efter ovanstående:

"Om du ska betala pengar till Skatteverket ska du bokföra på dessa konton:

• Kreditera beloppet till konto 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
  • Debitera beloppet till konto 2650 - Redovisningskonto för moms"

https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/c-accounting-vat-che...

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

@HAQ__1,

Det som min kollega My skrivit gäller för aktiebolag och eftersom du har en enskild firma är det helt korrekt att du följer Punkt 8. i hjälpavsnittet Checklista - momsredovisning för enskild firma

/Tinna

HAK__1
UTFORSKARE

(uppdaterad av HAK__1 ‎2020-03-02 17:35 )

Tack för svar!

Men bara så jag förstår till fullo (och faktiskt lär mig mer ingående). Ifall man enbart gör steg 7 och inte 8 så har det väl fortfarande bokförts att man betalat in beloppet? Vad exakt gör steg 8 och hur påverkas bokföringen?

My Janhall
ANSTÄLLD

Ja, det kan man säga, i steg 7 bokför du själva betalningen till/från skatteverket på ditt företagskonto. På steg 8 bokförs momsen på ditt skattekonto som bokats upp på konto 2650 i steg 5 Bokför momsredovisningen

/My 

HAK__1
UTFORSKARE

Ifall man har missat att göra steg 8. Kan man göra det i efterhand?

My Janhall
ANSTÄLLD

HAQ__1 

Ja, första tanken blir hur långt bakåt det är men allt som upptäcks ha missats ska ju korrigeras. 🙂

/My