Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återrapporteringsfil kundinbetalningar eEkonomi

Vi har försökt att använda oss av OCR inbetalningar då vi har ett stort antal inbetalningar. Vi har bankkoppling med Swedbank. Problemet är att bankgiroinbetalningen presenteras i två poster på samma dag på kontoutdraget men det finns endast en fil per dag. Detta innebär att eEkonomi inte kan läsa in återrapporteringsfilen. Gör vi något fel?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

När ni har bankkoppling med Swedbank bör det komma in en samlad händelse som avser en klumpsumma för alla betalningar. Om det är två händelser som kommer in i programmet skulle vi vilja kika på det. 

För att lösa detta så smidigt som möjligt utan att lämna personliga uppgifter på forumet, skulle jag vilja be dig chatta in till oss eller slå oss en pling på 0470-706200 så ska vi kolla på det direkt!

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu är jag lat o kopierar het enkelt in mitt mail till BGC här , med vissa justeringar. Var i kontakt med Visma på chatten där det konstaterades att mina problem berodde på fel på återraporteringsfilen , så skickade ärendet vidare till BGC.....men enligt dom , så är filen riktig o följer standarden , men Visma kan inte hantera den. Här är mitt problem.....

Hej igen !

Mkt riktigt så fungerar inte återrapporteringsfilen i Visma när det är 2 klumpsummor registrerade under dagen. Som jag skrev i förra mailet , så skedde det en händelse igår på mitt bankkonto....13 + 3 inbetalningar via bankgirot till mitt konto. De har nu förts över till Visma under natten , så jag ska nu bokföra dessa 2 händelser i Visma.


Om jag laddar ner filen som heter "Bankgiro_Inbetalningar_BgMax_Redovisning_BGC_19-02-27" o importerar den i Visma , så fungerar det inte. Jag får svaret enligt bild 5 :"Det finns inga bokföringshändelser som matchar informationen i filen , etc......". ( Obs ! Skärmdump tagen vid annat tillfälle , men får samma felmeddelande idag).


Jag bifogar ytterligare 3 filer till er.... 


Originalfilen som heter " Bankgiro_Inbetalningar_BgMax_Redovisning_BGC_19-02-27"


Ifrån den har jag sen klippt ur informationen för att separera händelserna till 13 + 3 inbetalningar o skapat 2 nya filer :


Fil 1 : Där finns infon för den ena klumpsumman , alltså 13 inbetalningar 
Fil 2 : Där finns infon för den andra klumpsumman , alltså 3 inbetalningar.


Fil 1 har jag kopierat in rakt av.
Fil 2 fick jag justera..... kopiera in den första strängen : 01BGMAX               0120190227140434580677P och utesluta den sista strängen : 7000000016000000000000000000000002    


Om jag gör så , så fungerar det o jag kan importera de 2 nya filerna till Visma , klumpsummorna specas upp o jag kan därefter enkelt bokföra beloppen. 



Tänkte mig inte för idag...ska prova imorgon igen att helt enkelt ta bort den sista strängen : 7000000016000000000000000000000002 , o se om Visma tar filen i sin helhet då ?

###################################

Svaret jag fick ifrån supporten på Swedbank var detta : 

Hej,

 

Nu har jag tittat på filen, och jag har även pratat med Bankgirot. Filen är helt korrekt enligt BG Max format, som filen för Bankgiro Inbetalningar ska vara i. BG-Max är ett standard format och inga ändringar av filen görs från det att den lämnar Bankgirot till dess den hamnar i din internetbank.

 

Jag måste därför hänvisa dig till supporten för Visma och höra med dem vad det är som gör att vissa poster inte går att stämma av när man läser in filen för automatisk prickning.

#####################################

Är det fler än jag som upplevt detta problemet ? Att så fort det är 2 klumpsummor i samma återrapporteringsfil , så fungerar det inte att importera den ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har samma problem. har varit i kontakt med banken, bgc och visma. Bank och bgc hänvisar till Visma och visma  förstår inte vad problemet är!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Suck...Hade hoppats på hjälp därifrån , men....har svårt att få tid till att både chatta o ringa dom som egenföretagare. Kontorstiden börjar ju typ 19,00 om kvällarna...:-/. Men jag har hittat lösningen....fast man får manuellt dela upp filen. Inte så svårt , men man tycker filen borde funka rakt av in i Visma oavsett om det är en eller 2 klumpsummor som betalas in/dag. Hör av dig via mail , så kan jag visa hur du gör.... seos.patrik@gmail.com
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lösning :

Öppna originalfilen "Bankgiro_Inbetalningar_BgMax_Redovisning_BGC_(datum)" , kopiera första hälften (den ena klumpsumman). Man ser med lite klurande var första delen slutar. Kopiera in det i ett nytt textdokument (DOK1) o spara.

Kopiera sista hälften ur originalfilen, men UTELÄMNA den sista raden , typ "7000000085000000000000000000000002  ". Klistra in i ytterligare ett nytt textdoument(DOK2). Gå än en gång tillbaka till originalfilen , kopiera första raden , typ "01BGMAX               0120190228150408864163P" o klistra in först i DOK2.

Nu har du 2 återrapporteringsfiler som fungerar att importera i Visma. En fil för varje klumpsumma.

Glömde det idag igen , men ska försöka klippa ur sista raden i orignalfilen "7000000085000000000000000000000002" o se om Visma klarar av att ta filen i sin helhet då. Det verkar vara den raden som ställer till det.