Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
MODERATOR

Re: Avdrag för hemmakontor - eEkonomi

Hej JP!

Ruta R16 är en ruta man måste fylla i manuellt i Deklarationstillägget. Rutorna ovanför, R13 och R14 är "utgråade" och hämtar därför belopp från bokföringen. Där finns även en Ändraknapp om man behöver justera.
På ?-tecknet inifrån just den sidan i deklarationen (och på alla andra andra sidor i eEkonomi också iofs) kan du se fältförklaringar för varje ruta som finns.

När du bokförde det förra året - 
hur konterade du då?
har du kontant- eller faktureringsmetoden när du bokför?
Förmodar att du har en skild firma som bolagsform? 🙂

Ha en härlig dag!

/Sofia 
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Byggande av musikstudio.

Hej, jag har en enskild firma med huvudsak musik och har byggt en studio här i hemmet. Om jag ska dra av material som gipsvägg osv på firman hur bokför jag det? Är det förbrukningsinventarier eller går det under något annat?
Tack för hjälp!
Highlighted
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Enskild firma - avdrag kontor hemma (hyresrätt).

Jag driver idag en enskild firma med kontor hemma i min hyresrätt. Jag har precis gjort klart mitt årsbokslut med bokförda resultat, moms osv.

Jag vet att man kan göra avdrag för att man har kontor hemma - 4000kr för hyresrätt och arbetat 800 timmar/år.
Är detta avdrag något man måste bokföra eller räcker det att man fylleri beloppet 4000kr på R14 (kostnader som inte är bokförda) om jag inte minns fel.

Läste någonstans att man kan bokföra på konto 5100 Debit 4000kr och 2018 kredit 4000kr.
Men också att man inte behöver bokföra.

Kan någon ge mig en snabb genomgång av tillvägagångssättet om det behövs bokföras eller inte!
Som sagt, mitt bokslut är redan klart!

Tusen tack 🙂