Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

nestor
MEDLEM

Avräkning för skatteavgifter?

Hej, jag håller på att gå igenom årsavstämningen och hittar en sak jag inte förstår. För redovisningskonto för moms står det -209 kr. Dessa är inbetalda i januari 2021 så det borde ju vara i sin ordning. Men på avgifter på skatter och avgifter (1630) står det 39. Jag vet inte om det är ok eller varför det står där. Vid årets början var den 22 sedan 17 och nu 39. Ska det nollställas på något sätt? Eller summerar den bara avgifter jag betalat in till skatteverket?

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Hej

1630 ska motsvara skattekontot hos Skatteverket. Skriv ut kontoutdraget från SKVs hemsida och stäm av mot de transaktioner du bokfört på konto 1630 så hittar du förklaringen till beloppet. 

ok men då har jag nog bokfört fel, skattekontot är på 0 och denna menar att det ska vara 39 kr då? Så här har jag bokfört exempelvis, är detta fel. Jag ser att jag hade ett ingående saldo 200101 på -17 kr på skattekontot, så det är ju detta som felar på något sätt.

 

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto 6 398,00 
2650 - Redovisningskonto för moms  6 415,00
1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) 17,00 
Öppna
Åtgärder

Den verifikationen visar att du fått tillbaka pengar från skattekontot. Var det korrekt att du hade en momsfordran på 6415 kr? I så fall borde du fått tillbaka just det beloppet. Du får sätta dig med utdraget från Skatteverket och kolla mot dina momsredovisningar, konto 2650 och 1630 för 2019 och 2020 så får du nog fram var felet ligger. 

Principen är att du använder 1630 för samma händelser som hamnar på skattekontot. När momsrapporten körs i bokföringen hamnar momsnettot på 2650. När du gör momsdeklarationen för du om från 2650 till 1630. När du gör en inbetalning till skattekontot eller får tillbaka pengar därifrån konterar du detta på företagskontot och 1630. 

ja precis så jag har bokfört fel på något sätt, jag hade en momsfodran på 6415:- men fick endast tillbaka 6398:- eftersom jag låg -17 kr på skattekontot. så jag har nog lagt dessa 17 kr i skuld på fel kontering. Vad ska de konteras mot istället för 1630?

Det skulle kunna vara en kostnadsränta på skattekontot som gjorde att skv betalade ut mindre en summa än din momsfordran. I så fall ska den bokföras på 8423.

Tack nu blev det rätt, men nu ser jag att det är 22 kr kvar som felar och det är en verifikation sedan 2018 som jag gjort precis samma fel på (fattar inte hur jag har kunnat missa den) vad gör jag nu? Den är ju låst, verkar ju som att det kanske går att skapa en korrigerings verifikation, eller hur löser jag det?

 

 

 

  • Bokför den posten på 2020 om du kan, annars 2021 - nu när du upptäckte felet. 

Tack så jätte mkt för dina svar 🙏