Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avsättning av donationer

Vår förening har på senaste tiden fått ett antal större och mindre donationer.
Dessa är inkomna till minne av en tidigare styrelsemedlem, som var drivande i ett projekt som föreningen är engagerad i.
Styrelsen har fattat beslut om att alla pengar som kommer in till minne av denna person skall användas till detta projekt, vilket kommer löpa under antal år framöver.

Det är dock inte en specifik fond, utan pengarna kommer att förvaltas med föreningens övriga tillgångar.

Hittills har vi bara bokfört in pengarna på ett specifikt intäktskonto, men för att kunna föra det vidare till kommande år så skulle vi behöva göra en avsättning (tror jag).

Hur gör jag en sådan på bästa sätt?

Med vänlig hälsning
Maria
4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Donationen kan du förslagsvis bokföra på konto 3993 - Erhållna donationer och gåvor. Vad det är för avsättning du tänker på vet jag dessvärre inte. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Donationerna är bokförda på ett 39-konto.
Styrelsen har bestämt att alla pengar som kommer in på detta 39-konto skall vara reserverade till projektet. Detta projekt löper på flera år.

För att dessa pengar ska finnas kvar i bokföringen 2016, 2017...(tills projektet har använt upp dem) så kan de ju inte ligga kvar på intäktskontot (för de som kommit in i år är ju inte en intäkt, nästa år.)

Vår tidigare revisor påpekade för något år sedan att vi skulle ha bokfört en kommande utgift som en avsättning.
Då detta är kommande utgifter så tolkar jag det som att jag borde göra en avsättning för dessa donationer också. Alltså bokföra dem på ett 22-konto. 

Men hur får jag dem dit utan att minska intäkten från i år?
Skapar jag ett kostnadskonto? "4XXX"-Kommande kostnader i Projekt X?

Vänligen
Maria

Hej Maria!

Jag kan se två alternativ till hanteringar i detta fall. Antingen bokför du donationerna som en intäkt när de betalas in och därefter som en kostnad när pengarna används. Eller bokför man inbetalningen som en skuld tills dess att pengarna nyttjas. Jag skulle rekommendera att du kollar med föreningens revisor vad som är bäst i ert fall.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, då tror jag att jag vet hur jag ska få till det.
Vänligen Maria