Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avslutar företag vid årsbryt, ska jag påbörja nytt räkenskapsår?

Hej!

 

Avslutade mitt företag vid årsskiftet.

 

Har bokfört årets resultat på 31/12.
Har bokfört sista momsredovisningen på 31/12

 

Behöver jag påbörja nytt räkenskapsår i visma för att bokföra momsinbetalningen eller kan jag bokföra sista momsinbetalningen på årets sista dag istället? Eller behöver denna inte bokföras alls då min momsplikt upphörde 31/12? Räknas den som en privat inbetalning?

Jag gissar att jag inte behöver boka bort årets resultat nu när företaget är avslutat?

Marie

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Marie, 

Vad jag kan se så har du en enskild firma. Den dag du slutar med din verksamhet upphör din skyldighet att bokföra och den sista transaktionen i bokföringen är när kvarvarande tillgångar och skulder förs över till dig privat genom ett så kallat uttag. Jag var inne och kikade på Skatteverkets sida som hade väldigt bra beskrivningar på vad du behöver göra när din firma avslutas, kika gärna på sidorna Avsluta enskild näringsverksamhet och Moms och bokföring  vid avslutad verksamhet. Via länken Avsluta enskild näringsverksamhet så får du beskrivet hur du ska avregistrera dig för moms, i detta avsnitt får du även beskrivet hur och när din sista momsdeklaration ska lämnas. 

Känns något oklart så får du gärna återkomma, så ska jag försöka hjälpa dig vidare! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar. 

Har följt guiderna du länkar till. Har tagit ut kvarvarande förbrukningsinventarier och momsat för dessa. Har bokfört momsen på 31/12 (avslutade företaget vid årsskiftet). 

Så jag antar, med tanke på att bokföringsskyldigheten upphört, att själva momsinbetalningen inte behöver bokföras. Att den övergår till att bli en ”privat skuld”? 

Hej Marie, 

Jag hittar ingen exakt information/ text om detta men jag gör precis samma tolkning som dig utifrån vad SKV har angett i artikeln Moms och bokföring vid avslutad verksamhet.

/My