Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avstämningsbelopp är 0

Hej! Snurrar för mig nu.. efter årsbyte 1/7 -16 stämmer inte mitt avstämningsbelopp för konto 3051- utfört arbete. Det bokförda beloppet stämmer men avstämnigsbeloppet är 0 alla 3 månaderna. Diffen ökar alltså varje månad! Jag har inte gjort några ändringar i programmet, och bokför manuellt precis som det står på alla journaler. Vad är fel?? Kan nån smart hjälpa mig??

7 SVAR 7
Davor P1
CHAMPION

Hej,

Den här var lite klurig.....

Normalt brukar man bara kontrollera följande konton vid avstämningar som programmet gör "automatiskt":

1510 - Kundfordringar
2440 - Leverantörsskulder
1630 - Skattekonto (om man vill)
19XX - kassa, bank

OM det är så att du gör avstämningar på andra konton så är det ju bara bra om diffen är 0 vid avstämning.

Har jag missuppfattat dig på något sätt?

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fick inte heller ihop det. Dessutom så nollar sig ju 30-konton vid bokslut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är ju det här som är så konstigt! Jag gör automatisk avstämning på konto 1510 -kundfordringar .varje månadsslut. Helt plötsligt , från 1/7-16 dyker det här upp. Första raden konto 1510 - bokfört belopp. avstämningsbelopp samt differens. Där är diffen 0 så där stänmercdet. Och så har det då dykt upp en rad med konto 3051..( utfört arbete).Det är inget jag lagt till!
Där står då alltså
månad 1: bokfört belopp. 100 000 avstämningsbelopp 0
Differens 100000.
Månad 2: bokf bel. 100000 avst.belopp 0 diff 200 000
Månad 3 bokf bel 100000 avst belopp 0 diff 300 0000.
Blir ni något klokare av detta? Inte jag..
Davor P1
CHAMPION

Under avstämning KUNDFORDRINGAR har det eventuellt smugit sig in en liten slamkrypare och konto 3051 har råkat komma med på sammanställningen.

Jag tror att du skall kunna ta bort kontot från avstämningen....

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok. Så det är inget att bry sig om då? Inget fel i bokföringen?
Davor P1
CHAMPION

Om momsrapporten inte ger dig några indikationer på att något är fel är det inget att bry sig om.

För att få bort "felet" får du ändra/ta bort kontot från avstämningsrapporten. Kontrollera dock förs att momsrapporten inte ger några avvikelser.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag tackar!