Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avveckla enskild firma sälja inventarier TILL SIG SJÄLV

Har lagt ner enskild firma tidigare under året. Nu måste jag sälja inventarierna innan året är **bleep** antar jag för att allt ska bli nollat. Ska sälja till mig själv då jag behöver alla grejerna fortfarande. Hur gör jag detta så att det blir minst skatt? Hann aldrig ens sälja ngt i enskilda firman. Vilka konton? Kan jag bokföra alla inventarier som en klump i en verifikation? Det finns också ett banklån som det är ett år kvar på.

3 SVAR 3

Om du själv behåller/köper inventarier/lager så måste du betala marknadsvärde och även då momsa sakerna. Så är allt avskrivet så blir det vinst och moms. Men du får sälja dom åt någon annan (dock ej närstående) för hur lite du vill. Se bara till att du får ett kvitto på affären......

Lånet bokar du som en egen insättning då du övertar betalningsansvaret. Och har du inte avregistrerat dig för moms och f-skatt än så rekommenderar jag att du gör det. Du blir inte avregistrerad förrän Skatteverket utfört det och dom kan inte backa datum och dom kan ha väääldigt mycket att göra nu. Så se till att det är gjort före 191231. Lycka till!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret. Firman är som sagt redan avreggad.

 

Lånet bokar du som en egen insättning då du övertar betalningsansvaret.  Vilka konton?

Du debiterar lånekonto och krediterar typ 2013. 

Och en helt annan sak. Om du efter avslutet av firman har en underskott kvar i deklarationen så kom då ihåg att dra av det som förlust av kapital. Men det görs då i ditt fall i din deklaration för 2020, d.v.s den deklaration som du gör 2021. Man gör det den första deklarationen efter sista taxeringen man haft för den enskilda firman. 

Och avslutar du med ett positivt resultat så kan jag rekommendera att du gör avsättning till egenavgifter med rätt belopp, inte max belopp. Det finns en knapp för det i dom flesta program och även på skatteverkets egna har jag för mig. Lycka till!