Hej!
Jag behöver hjälp av er experter att knäcka denna nöt!
Jag har ändrat i bokföringen för 2018 pga olika omständigheter (jag vet att man rekommenderar att inte göra detta). Hur som helst, jag får inte balansrapporten att balansera och jag tror mig veta vart diffen ligger - dock vet jag inte hur jag ska lösa den.
Nedan finner ni balansrapporten. Det som jag har markerat i rött är där differensen finns (konto 1720). Det som har hänt på konto 1720 är att jag har periodiserat det som tidigare enbart var uppbokat på kontot. Jag har periodiserat så här:
1720 Förutbetalda leasingavgifter, kortfristig del. KREDIT
4615 Leasingavgift lastbil DEBET
Vad är det jag missar? Varför balanserar det inte? Skulle jag boka mot ett kostnadskonto i balsräkningen istället? Det är helt korrekt att saldot på konto 1720 ska vara 13 500 kr vid årets slut.
Det jag har markerat i gult är den totala diffen (och denna diff stämmer överens med vad som periodiserades under 2018).
Nedan finns resultatrapporten. Som ni ser så återfinns diffen även där (detta eftersom jag har periodiserat och det påverkar ju resultatet eftersom att leasingavgifterna efter periodiseringarna ökade med 31 535 kr).
Vore helt fantastiskt om någon av er kunde hjälpa mig lösa detta problem, skulle uppskatta det så mycket! Och har lite tidspress 😬
Du har bokat upp ett resultat på 8999 med 436 101,61 (vad har du använt för motkonto, kan inte se att du bokat något resultat i eget kapital).
Enligt rapporten har du ett resultat på 404 566,61 - Du har alltså bokat ett resultat som inte stämmer med resultatet enligt resultatrapporten. Differensen motsvarar det som inte balanserar i balansräkningen.
Hej!
Jag har bokat årets resultat så här:
Är det någonting jag har gjort fel?
Anledningen till att det bokförda resultatet inte stämmer överens med resultatrapporten beror på periodiseringarna som jag har gjort nu i efterhand. Jag fick hjälp av en bokföringsbyrå för att upprätta 2018 års bokslut och deklaration och tyvärr missade dem att göra dessa periodiseringar, vilket jag upptäckte först nu och är anledningen till att jag ville justera detta.
Bör jag justera det bokförda resultatet till det som faktiskt är sanningsenligt? Deklarationen för 2018 baseras ju dock på det bokförda resultatet.
Eftersom du har gjort bokningar som påverkar resultatet så kan du inte bokföra samma resultat som du hade innan dessa bokningar.
Du måste bokföra rätt resultat samt begära omprövning i deklaration för 2018.
Är det ett handelsbolag? Omprövning måste i så fall göras för deklarationen i HB och för de delägare där resultatet förändras.
Varför syns inte 2019 och 2029 i din balansrapport?
Okej. Ska jag då skapa en korrigeringsver. på ver. A450? Och därefter boka upp det nya resultatet?
Hoppsan! Jag hade missat att få med det i skärmklippen, här kommer den missade pusselbiten!
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.