Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Andreas18
MEDLEM

Behöver jag lämna K10 även andra året efter företagsavveckling?

Hej,

 

Jag avvecklade mitt AB redan 2020. Förra året lämnade jag k10 blankett där jag fyllde i både sparad utdelningsutrymme samt avyttring av aktier.

 

Nu står det igen i min dekl 2021 att jag förväntas lämna k10 blankett, troligtvis pga det sparade utdelningsutrymmet. Jag har dock ingen nytta av utdelningsutrymmet iom att jag sålde bolaget till avveckling. 

 

Hur blir jag av med detta?

 

Bifogar några bilder på hur förra årets deklarerade K10 såg ut.

 

Jätte tacksam för lite tips! 🙂

 

Du förväntas lämna bilaga K10 (kvalificerade andelar) eller K12 (okvalificerade andelar) eftersom du enligt Skatteverkets uppgifter var delägare i fåmansföretag under 2021. Har du avyttrat dina andelar före 2021 ska du ha deklarerat detta tidigare år och du ska därför inte lämna någon bilaga K10 eller K12 i år. Har det skett en förändring i ägarförhållandena ska behörig firmatecknare anmäla detta till Skatteverket. Läs mer på www.skatteverket.se/delagareifamansforetag.

Screenshot 2022-03-12 at 10.54.34.pngScreenshot 2022-03-12 at 10.54.00.png

3 SVAR 3

Har du deklarerat avyttringen förra året så behöver du inte lämna någon K10:a det här året. Skatteverket är lite "tröga" när det gäller sånt...

Ok, så jag har alltså gjort rätt.

Jag bör med andra ord inte få samma meddelande om att lämna K10 nästa år om jag struntar i att lämna något K10 för 2021.

 

Tack för ditt svar!

Helt korrekt... och Skatteverket bör fatta det. Lycka till!