Hejsan!
Jag är helt ny på det här, så behöver lite hjälp eftersom jag tycker att det är krångligt med alla konton etc.
Om jag köper något med mitt privata kort som jag vill ta på min enskilda firma - hur går jag tillväga?
Jag har betalat med mitt privata kort (har ännu inte något kontokort till företaget) och har ett kvitto som jag fotat och lagt in i Visma och har sedan bokfört det som "betalt med egna pengar" men då syns inte kvittot och händelsen i "kassa/bankhändelser"?
Om jag sedan ska föra pengar från företagskontot till mitt privata konto så gör jag det så klart på banken men hur bokför jag det sedan?
Vore hemskt tacksam för hjälp för en rookie som jag 🙂
Vänliga hälsningar Caroline
Hej Khedron,
4 år senare har jag en fråga angående det du skriver.
När du skriver 2 steg. ska jag altså först skapa en verifikation för steg1, stänga verikfikationen och sen skapa en ny?
Ska tilläggas att jag betalade fakturand en 27/5 och tänkte göra uttaget från företaget till mig så fort jag fattar grejen 🙂
Tacksam för återkoppling!
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att du skall skapa två verifikationer, i och med att det är två olika händelser. Den första verifikationen visar att du gjort ett utlägg och ökar skulden till dig och visar att företaget har en kostnad, den andra visar att företaget betalar tillbaka detta och minskar skulden. Så det blir alltså två verifikationer, 1 för steg 1 och en för steg 2. 🙂
Ha det fint!
Josefine
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.