Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betala med privat kort och föra tillbaka pengar?

Hejsan!
Jag är helt ny på det här, så behöver lite hjälp eftersom jag tycker att det är krångligt med alla konton etc.
Om jag köper något med mitt privata kort som jag vill ta på min enskilda firma - hur går jag tillväga?

Jag har betalat med mitt privata kort (har ännu inte något kontokort till företaget) och har ett kvitto som jag fotat och lagt in i Visma och har sedan bokfört det som "betalt med egna pengar" men då syns inte kvittot och händelsen i  "kassa/bankhändelser"?

Om jag sedan ska föra pengar från företagskontot till mitt privata konto så gör jag det så klart på banken men hur bokför jag det sedan?

Vore hemskt tacksam för hjälp för en rookie som jag 🙂

Vänliga hälsningar Caroline

15 SVAR 15
Roffakab
CHAMPION

Hej

Nej transaktionen syns inte i "kassa/bankhändelser" utan bokförs på konto 2018 Egna insättningar.

När du betalar u pengarna får du en Bankhändelse (från företagskontot) som du matchar med Övrigt uttag/Övriga egna uttag som då bokförs på konto 2013 Egna uttag.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svaret Rolf 🙂
Khedron Wilk
CHAMPION

Låter som du gör allt rätt! (tror det framgår av Roffaks beskrivning annars :-)).

Rent teoretiskt behöver du inte ens ha något kontokort för firman. Du kan hantera allt du köper till företaget som Egen insättning och "lön" och andra former av ersättningar som Egna uttag. Jag skriver det bara för att visa att det är helt ok att handla med privata kortet och i nästa steg ta ut ersättning från företaget för det.

Exempel - du köper ett program/mjukvara:

Steg 1 - själva köpet
D 5420 Programvara
K 2018 Egna insättningar
(här ser man att du har köpt ett propgram och betalat med egna pengar)

Steg 2 - ersättning från företaget till dig
D 2013 Egna uttag
K 1930 Bankkonto (eller motsvarande)
(och här ser man att du har betalat ut ersättning till dig själv från företagets bankkonto)

I förlängningen kommer du, om företaget går bra, troligen ha tagit ut mer ur företaget än vad du satt in men det är (generellt sett) ok så länge som verksamheten har gått bra och att du har betalat (eller lagt undan till) moms sociala avgifter och annan skatt.

Lycka till med din verksamhet och bokföring. Man brukar få svar rätt snabbt här i forumet.

Tillägg: Även om det går att klara sig utan företagskort (eller ens företagskonto för den delen) så rekommenderar jag starkt att separera företagets ekonomi och pengar från den privata så mycket det går. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla 🙂
Jag har separata konton för privat ekonomi och för företaget 🙂
Jag brukar betala mycket mot faktura m.m. när det kommer till företaget men nu har jag köpt lite tyg (till "rekvisita") och även ett medlemsskap på en fotosida som jag inte kunde ta på faktura utan fick betala med privata kortet. Annars vill jag helst hålla isär dem 🙂

Hej Khedron,

4 år senare har jag en fråga angående det du skriver. 

När du skriver 2 steg. ska jag altså först skapa en verifikation för steg1, stänga verikfikationen och sen skapa en ny?

Ska tilläggas att jag betalade fakturand en 27/5 och tänkte göra uttaget från företaget till mig så fort jag fattar grejen 🙂

Tacksam för återkoppling!

Hej!

Tack för din fråga. Det stämmer att du skall skapa två verifikationer, i och med att det är två olika händelser. Den första verifikationen visar att du gjort ett utlägg  och ökar skulden till dig och visar att företaget har en kostnad, den andra visar att företaget betalar tillbaka detta och minskar skulden. Så det blir alltså två verifikationer, 1 för steg 1 och en för steg 2. 🙂

Ha det fint!

Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag:
1. Betalat med mina egna pengar2. Lagt in kvittot/fakturan under "Inköp / Bildunderlag". Och skrivit i att det är egen insättning, valt "utbildning" som konto och bokfört det.

Men sen?
Om jag klickar på "Bankhändelser" och väljer ny bankhändelse så kan jag ju välja "Pengar ut" och summa m.m. och jag kan skriva i "Eget uttag" etc.
Men hur kan jag matcha det med bildunderlaget? Jag hittar det inte utan måste ladda upp det igen?
Är så orolig för att det ska bli fel eftersom jag sköter allting själv.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen??

Folk har antagligen annat att göra än att hänga här på helgerna. 🙂 Vänta nu... 🙂

Skämt åsido: Lätt hänt att en diskussiontråd hamnar under "händelsehorisonten" i det här forumet när den inte ryms på förstasidan.

Som jag uppfattar eEkonomi så har du sällan bildunderlag för händelser på kontoutdraget som kan ses som en uppföljning av av tidigare transaktion.
Det är lite som om man använder fakturareskontra med fakturametoden: Man kopplar bildunderlaget till verifikatet som avser själva fakturan (när skulden kan sägas uppstå) och sedan när man bokför betalningen för fakturan/skulden så får det verifikatet som avser betalningen inget bildunderlag.

Med andra ord: det låter som du gjort rätt, jag tror inte det behövs något ytterligare bildunderlag. Dock, om möjligt, skriv gärna in någon hänvisning till vad betalningen avser, kanske till och med det relaterade verifikatets nummer.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om jag förstått dig rätt vill du även koppla utbetalningen till bildunderlaget och då får du ladda upp det igen.

Själv skulle jag nog nöja mig med att ha kvittot kopplat till inköpet med privata pengar.

Hoppas jag förstått rätt.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Intressant snack. sitter själv och skall göra precis denna manöver för första gången. Har jag förstått detta med "bildunderlaget" rätt enligt nedan:

1. Bildunderlaget är kopplat till inköpet för att det är ett underlag för inköpet.
2. Sen konterar jag det under "egna insättningar 2018" för att jag betalt med egna pengar. Alla inköp med egna pengar (2018) bygger sen en summa som är pengar som jag lånat ut till företaget.
3. Sen vill jag ha tillbaka mina utlånade pengar. Då kan jag egentligen ta ut vilken summa jag vill så länge den inte överstiger den sammanlagda summan av konto 2018. Överstiger den mina utlånade pengar i företaget måste jag betala skall och sociala osv. Å när jag tar ut dom anväder jag 2013.
Roffakab
CHAMPION

Hej

I en Enskild firma är inte Egna uttag (konto 2013) begränsade till saldot på 2018 utan du har rätt att ta ut vilken summa du vill så länge det finns pengar på Företagskontot. Någon skatt eller sociala avgifter är inte aktuellt utan i EF baseras egenavgifter och företagsskatt på det skattemässiga resultat du tar fram i bokslutet/deklarationen.

Egna uttag måste naturligtvis också vägas mot framtida behov av pengar för betalningar osv.

I ett AB finns däremot ett låneförbud som i praktiken innebär att du bara kan återfå de privata insättningar du gjort i bolaget (utlägg osv). Här brukar man använda konto 2893 både in och ut och saldot får alltså aldrig bli en debetpost.

I ett AB kan du löpande ta ut lön och då göra skatteavdrag samt deklarera och betala sociala avgifter.

MVH
Rolf 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej. Då förstår jag. Tack!

jens