Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bikostander vid import - konsult menar att det inte spelar ngn roll om de bokförs?!

Min redovisningskonsult menar att det inte spelar någon roll om bikostnaderna vid import bokförs eller ej, och att vi ej förlorar (ing moms) på att ej redovisa dessa. Stämmer det???

Alltså tex om vi fått en faktura från DHL med avgift för lokal transport + speditionsavgift så skulle ju transportkostnaden egentligen räknas som beskattningsunderlag (inte speditionsavgiften), men hon menar att det inte spelar någon roll om man bokar upp detta eller ej.
12 SVAR 12
Highlighted

Re: Bikostander vid import - konsult menar att det inte spelar ngn roll om de bokförs?!

på vilket sätt: skulle det inte spela någon roll resultatmässigt att betala men inte bokföra kostnader? Jag hittar inte poängen med frågeställningen ?

Mikael
Highlighted

Re: Bikostander vid import - konsult menar att det inte spelar ngn roll om de bokförs?!

.....eller hennes påstående.......menar jag

Mikael
NY MEDLEM

Hon menar att det inte spelar någon roll för momsen. Momsen bokas ändå in/ut och då tar den ut sig själv.
Highlighted

Ok
Highlighted
NY MEDLEM

Håller du med, då du skriver "Ok"?
Highlighted

Jag skriver OK för att jag förstår hennes konstaterande avsåg moms.

För övrigt har jag för lite till hands för att avgöra om jag kan hålla med.

Mikael
Highlighted

......att anse att det inte spelar någon roll om en affärstransaktion bokförs rätt eller inte alls är en åsikt som jag generellt sätt inte delar, men be henne förklara för dig så att du förstår.

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Jag kanske varit otydlig. Hon menar inte att jag/hon generellt bör strunta i att boka upp bikostnader men att om man missat det vid något tillfälle så spelar det ingen roll då det inte påverkar något.
Highlighted

Jag återvänder då till  min första reflektion ovan

"skulle det inte spela någon roll resultatmässigt att betala men inte bokföra kostnader?" eller läser/tolkar jag fel det du skriver? 

Mikael