Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
BRICE_
NY MEDLEM

Bjuda personal på lunch

Ett företag som titt som tätt bjuder sin personal på lunch. Som jag förstår det sålänge detta rör sig om att alla i personal bjuds på lunch samt att det innehåller informationsmöte så skall detta ej räknas som en förmån utan behandlas som en intern representation. Men min fundering då är hur pass ofta kan detta ske? Flera gånger i veckan eller får det bara ske en gång i månaden för att det generellt inte ska ses som en förmån? 

För den interna representationen följer samma regler som övrig mat representation? 

Är det något jag missar eller har jag förstått rätt gällande bjuda på lunch till anställda?

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Svar: Bjuda personal på lunch

Hej,

Nedan är kopierat från Kostförmån, personalfester och intern representation (Arbetsgivare) | Skatteverket

Interna kurser, informationsmöten och personalfest

Fri kost vid intern representation, till exempel informationsmöten med personalen och interna kurser, är skatte- och avgiftsfri under förutsättning att sammankomsterna med gemensamma måltidsarrangemang kan bedömas som intern representation. Måltider som till exempel julbord är en skattefri förmån för de anställda om det är fråga om intern representation, till exempel en personalfest. Sammankomsten betraktas som tillfällig om det går minst två veckor mellan mötena, och som kortvarig om den varar högst en vecka.

• Om en längre kurs delas upp och hålls vid flera tillfällen räknas varje fysiskt gemensamt möte under utbildningen som en sammankomst.
  • Om deltagarna åker hem under helgen ska tiden före respektive efter helgen läggas ihop vid bedömningen av om sammankomsten är kortvarig.