Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Boka upp beslut aktieutdelning och uttagen aktieutdelning

Hej 
Hur gör jag om beslutet för aktieutdelning inte är uppbokat? Brukar det inte göras i samband med års/bokslut så man får det i bokföringsorder av revisorn? Tänker vi fick de andra uppbokningarna från henne...hursom så finns inget uppbokat och det är 3 st som ska ta del av detta. Ska jag boka från 2091 och lägga upp på outtagen utdelning 2898 ? I detta fall finns inte detta upplagt i företaget utan man har döpt om det kontot till skuld "namn" och även lagt dit 2 underkonton så det finns totalt 3 st skuldkonton avseende aktieägarna. Och givetvis så bokför jag bort det och kredit check 1930, vid uttag av aktieutdelningen. Dock så står det i årsredovisningen ett förslag till disposition och då ska jag boka om detta antar jag så det balanseras i ny räkning och det är där jag är osäker på hur jag gör....
mvh jessica
4 SVAR 4
NY MEDLEM

Re: Boka upp beslut aktieutdelning och uttagen aktieutdelning

Satt och kikade igenom och det borde bli enligt enligt:

2091 D x
2098 (2099) D x
2898 K x
2091 K x 

Och sen får jag utefter hur många andelar aktier man har dela upp beloppet jag bokat på 2898 och lägga det på de tre underkontona som är på respektive ägare?

Gången blir på det nya året

Boka om föregående års resultat efter bolagsstämmans beslut att balansera vinsten i ny räkning (balanserat resultat konto 2091)

Debet 2099 kredit 2091

Därefter

Debet 2091 , kredit 2893 (eller 2898 om du föredrar det)

därefter debet 2893 (eller 2898) och krediterar de avräkningskonto du har för respektive delägare.

Mikael
NY MEDLEM

Tack då är jag med
Highlighted

Bra

Fortsatt lycka till