Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Johanna
NY MEDLEM

Bokför försäljning med privat swish

Jag behöver hjälp med en sak i bokföringen. I väntan på att få ett företags swish så tar jag nu emot betalningar av mina kunder på min privata swish. Hur bokför jag de rätt när jag flyttar pengarna från mitt privata konto till företagetskonto ? Jag vill ju att de ska synas som en försäljning i företaget och inte bara en egen insättning. 

Har enskild firma och visma eEkonomi. 

/Johanna 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Svar: Bokför försäljning med privat swish

Hej Johanna, 

bokför som du skulle ha gjort om pengarna kom till ditt företagskonto men med den skillnaden att du anger 2018 Egen insättning som "betalningskonto". Dvs du krediterar försäljningskontot och utgående moms och debiterar 2018. 

Johanna
NY MEDLEM

Okej då är jag med. Men om jag sedan vill flytta över Pengarna från mitt privata konto till företaget konto. Blir de en egen insättning då? Och ser de inte ut som företaget då har en skuld till mig? 

Är nybörjare på de när så ursäkta för dumma frågor ^^ 

AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

egentligen skulle du bokföra på 2013 Eget uttag i stället för 2018 i första läget, fel av mig. När du för in pengarna i bolaget bokför du D 1930 K 2018. Om du vill behålla pengarna privat behövs denna bokning inte men du har ju ändå från punkt 1 bokfört intäkten och momsen i företaget. 

Romy__
NY MEDLEM

Swishbetalningar till privat konto

(uppdaterad av Moa Lundberg CONTENT PRODUCER ‎2021-01-20 15:32 )

Hej!

Hur gör jag rätt?

Jag har EF, kontantmetoden, ej kassaregister och är bokföringsnovis

Jag ska börja sälja livsmedel i liten skala och än så länge betalar folk till mitt privata swish.

För att få in pengarna till 1930 undrar jag hur jag gör så det blir rätt.

idé 1: jag sätter in pengar som klumpsumma på företagskontot och bokar det på 1930 och mot försäljning+moms kontot. Problemet som jag ser då att jag inte ha ett kvitto då det är en klumpsumma. Om jag läst rätt på SKV sida så är min verksamhet så liten att jag inte behöver kassaregister och ej erbjuder kvitto heller. Så frågan är hur skulle jag kunna göra om jag kör den vägen

idé 2: jag skriver en faktura till mig själv med beloppet som motsvarar swish inbetalningarna inkl moms. Jag betalar den fakturan och får in pengarna på 1930 den vägen och bokar momsen. Skulle det vara ok att göra så?

En bekant till mig tar också betalt till sitt privata swish och använder sig av dagskassan. Men han kunde inte förklara exakt hur det hänger ihop eller hur man gör. (Han har ett annat program dessutom) Så vad är en dagskassa och hur funkar den? Skulle den lösa mitt problem?