Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra
UTFORSKARE

Bokför ränteintäkter

Jag vill investera mitt fria egna kapital och kommer således få ränteintäkter månadsvis.

Hur bokför jag detta?
Bokförs ränteintäkterna endast i slutet av året?

Hur hanteras skatten för ränteintäkterna då? 30%?
Ingår denna skatt i bolagets totala skatt man ska betala i samband med bokslut?

15 SVAR 15
AnnicaL
CHAMPION

Om bolaget får räntan månadsvis bokför du månadsvis annars först vid årsskiftet. Det kommer inte att dras någon skatt på ränta till ett bolag, det är bara för privatpersoner. 

Tack för svaret! Jag får det till mitt konto som är utanför bolaget (Kameo, Savelend...), då räcker det att bokföra årsvis?
What??? Ingen skatt på ränteintäkter. Det låter otroligt. Har du något underlag där man kan läsa på om det tro?

Scenario: 

Jag investerar 100 kr från företagskassan.
Jag får ränteintäkter på 10 kr.
Jag återinför investeringen och ränteintäkten i företagskassan, 100 + 10 = 110 kr
Ingen skatt betalas.

Sedan tar jag ut 110 kr i aktieutdelning.
Då betalar jag endast totalt skatt på cirka 20% ?

Du skrev ju att det var företagets pengar som investerades och det var det jag svarade på. Om du som privatperson gör insättningen skattar du för räntan som privatperson 30%. Om det är utdelning du investerar är det dina  pengar, inte företagets. 

Det är företagets pengar = då beskattar jag inte ränteintäkten.
Jag beskattar ENDAST ränteintäkten när jag tar ut den som t ex aktieutdelning.
Det lät bara lite osannolikt att man i en av världens högsta skattetryck-länder inte skulle beskatta för ränteintäkter i ett AB 🙂
Men, STORT TACK för informationen, guld värd!

(Läs scenariot igen, jag kanske uttryckte mig slarvigt).

Du skriver att du tar ut pengar från företagskontot och sätter in på annan bank men får räntan till ditt eget konto. I vilket namn står pengarna hos den andra banken då, om du får räntan till ditt konto? Om det är i företagets namn är det ok men då ska räntan också gå till företaget. Då ingår räntan i företagets resultat och beskattas med bolagsskatt. Om räntan går till dig kommer skatt att dras av eftersom du är privatperson. 

Jag överför pengar från företagets bankkonto till företagets Kameo-konto = där jag investerar och således kommer få ränteintäkterna på. Allting står på företaget såklart.

OK. Då ska alltså ränteintäkterna beskattas med bolagsskatt i slutet av året?

 


(Det här inlägget handlar inte om mig som privatperson, utan endast företagets engagemang).

Japp, de kommer att ingå i bolagets resultat och beskattas med bolagsskatt. 

Hur bokför man detta?

Vid själva investeringen:
K 1920
D ????

I slutet av året?

K ???
D ???

Du får lägga upp ett nytt konto för investeringen - detta debiteras vid insättningen. Om du tänker dig en kortfristig investering blir det ett konto i 16-gruppen, om det är långfristigt (dvs över 12 månader) ett konto i 13-gruppen.

När bolaget får ränta bokför du debet det nya kontot och  K8312 Ränteintäkter från kortfristiga placeringar - eller K8250 Ränteintäkter från långfristiga fordringar.

Vad jag kan se på Kameos hemsida kommer ränta att betalas ut varje månad. Om du för över räntan till företagskontot krediterar du det nya kontot och debiterar ditt företagskonto. 

 

Räcker det inte att bokföra totala ränteintäkter (K8250) sista dagen på året? 
Så slipper man bokföra ränteintäkter varje dag (kommer få ränteintäkter dagligen).

AnnicaL
CHAMPION

Nej, varje räntebetalning är en affärshändelse. 

Menar du att varje ränteinbetalning till mitt KAMEO-konto är en affärshändelse?
Eller endast varje räntebetalning till företagskontot på Nordea?

Båda. Så det blir många verifikationer. 

Tusan också. Inte hållbart att ha 30-50 händelser/verifikationer varje månad som ska bokföras för endast ränteintäkter..