Hej!
Jag har satt in pengar på skattekonto för att få ränta, nu har jag tagit ut dem från skattekontot till företags kontot. När jag bokför så blir det 2st rader i HB.
Då blir det missmatch när jag gör avstämning av hb för skattekontot mot skatte händelser
Vad gör jag för fel?
Skatte händelser är det 1st rad
Huvudbok skattekontot är det 2st rader
Löst! Gå till lösning.
Hej
Jag skulle behöva veta hur de två händelserna som finns i huvudboken ser ut i sin helhet. Kan du ta fram dessa från Bokföring > Verifikationer och bifoga bilder på hur hela konteringen av dessa ser ut.
Det verkar dock vara två olika händelser det rör sig om det ena är en inbetalning och det andra en utbetalning. Så frågan är om datumen som de är bokförda på 2023-10-04 är samma datum som händelserna har på ditt kontoutdrag från skatteverket?
/Joachim
Hej
Här kommer de
Mvh Håkan
Hej
G21 är dragningen av skatten från skattekontot
G78 är inbetalningen av beloppet från företagskontot
Så det är två händelser vilket är helt korrekt då man bokför detta i två steg.
/Joachim
Hej,
Förstår men ändå inte 🙂
Då blir det kredit 2ggr 7084kr på skattekontot och skattekontot diffar med 7084kr!
På företags kontot är det bokfört såhär
Vad är det jag missar?
Hej
Antingen har du haft ett saldo dvs pengar innestående på skatteverket eller så är G21 inte dragningen utan själva utbetalningen till företagskontot.
Har du inte någon mer händelse på det beloppet på skattekontot i din bokföring?
/Joachim
Hej!
Jag har haft ett saldo dvs pengar innestående på skatteverket för att få ränta under en längre period.
Kan G21 vara utbeltalningen från skattekontot?
Nej jag har ingen mer händelse på det beloppet på skattekontot i min bokföring
Hej
Så kan det vara mest troligt skulle händelsen på företagskontot ha matchats med händelsen på skattekontot så båda bokfördes samtidigt.
Stämmer saldot på 1930 med vad du faktiskt har på banken vid det datumet?
/Joachim
Hej
Ja saldot på 1930 stämmer med vad jag faktiskt har på banken vid det datumet (2023-10-06)
//Håkan
Hej
Ok då måste det vara något annat som inte är bokfört rätt på skattekontot för då är det som du skickat rätt bokfört.
Svårt att svara på vad då jag inte har tillgång till all information om vad som är bokfört.
jag skulle säga att du behöver kotakta en konsult/revisor som då kan gå igenom vad som är bokfört på skattekontot i övrigt.
/Joachim
Hej
Tack för att du försökte och för hjälpen Joachim
Mvh Håkan
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.