Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rragnar
UTFORSKARE

Bokför utgift i efterhand, företag med låg nettoomsättning

Jag har ett aktiebolag och redovisar moms enligt kontantmetoden. Insåg att jag har en leverantörsfaktura från oktober som jag skulle vilja bokföra, men har redan låst den perioden. När jag läser på skatteverket ser jag att det finns en möjlighet för företag med låg nettoomsättning att "senarelägga bokföringen till 50 dagar efter utgången av det kvartal som affärshändelsen inträffade". Undrar därför om jag ändå kan bokföra den händelsen i efterhand på något sätt, och hur jag gör det i så fall?

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du måste först låsa upp perioden oktober 2022. Du går till Inställningar/Företagsinställningar/Bokföringsuppgifter och ändrar låsningen till Låst tom september 2022. Det möjliggör för dig att bokföra fakturan.

 

När du är klar låser du tom December 2022 igen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack för svar! 🙂 

Men när jag försöker låsa upp får jag en varning om att jag i så fall bryter mot bokföringslagen, blev därför osäker på om det var rätt sätt att göra det på?

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Roffaabs tråd för att du skall få svar. Så länge perioden inte finns med i ett stängt och deklarerat år så är det okej att du låser upp perioden och gör så som Roffakab föreslår. Den varningen handlar om när det gäller ett stängt och deklarerat år, där man då utgår från regeln att man gör rättelser i nästkommande öppna period vilket du kan läsa om här. Tänk dock på att du kan behöva göra om och deklarera om din momsrapport om korrigeringen påverkar detta. Hur du tar bort och gör om en momsrapport kan du läsa om här

 

Som en liten notis angående din kommentar om att senarelägga bokföringen så betyder inte detta att man kan bokföra det i en annan period än det tillhör, utan handlar om hur länge man får vänta tills man måste bokföra affärshändelsen.

 

Ha det fint!

Josefine