Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra
UTFORSKARE

Bokför uttag (vinst) från kapitalförsäkring

Jag har precis tagit ut lite värdeökning från min kapitalförsäkring och vill bokföra det enligt nedan. Korrekt?

Bokfört marknadsvärde vid insättning i april månad: 600 000 kr
Nuvarande marknadsvärde (ej bokfört): 637 000 kr
Uttag: 37 000 kr

Bokföring:

1930 DEBET 37 000 kr
8254 KREDIT 37 000 kr

Är det rätt att kreditera konto 8254 (Skattefria ränteintäkter, långfristiga tillgångar) för detta?
Dvs, det kommer inte tas med i deklarationen för beskattning. Är det korrekt eller bör jag bokföra det på annat vis? 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du enbart tagit ut själva värdeökningen så går det bra att bokföra så som du visat,  men att man kanske skulle använda ett annat bokföringskonto då detta inte riktigt är ränteintäkter egentligen. Du hade även kunnat lägga upp ett nytt konto, tex 8228 värdeförändring kapitalförsäkring, skattefri för att istället använda det, men du kan välja det du skrev i ditt förslag också om du inte valt det kontot till något annat innan som är mer kopplat till räntor. 

 

Ha det fint!

/Josefine 

Ok, jag har skapat ett nytt konto enligt ditt förslag. Vinsten/Uttaget kommer nu alltså inte beskattas i bokslutet i ert program?

Hej igen!

 

Har dubbelkollat med en kollega som har koll på eEkonomi då jag tyvärr inte har någon kunskap i det programmet då jag svarar inom bokföringsforumet. Det verkar som att kopplingen kring vart det hamnar är baserat på kontonumret och det finns inget sätt att koppla det rätt genom till exempel någon kod när man skapar kontot tyvärr. Däremot om man använder funktionen för deklarationen för AB i systemet så kommer det upp ett avsnitt som heter Bokföringsvärden där vi placerar allt vi kan placera per automatik, men skulle något ligga fel går det att flytta värdet där till rätt ruta i skattemässiga justeringar. Så om nu detta kontot inte skulle hamna i ruta 4.5 i skattemässiga justeringar så kan du själv flytta det rätt, som man hade behövt med alla egengjorda konton. Den kommer dock hamna i rätt ruta för själva redovisningen av resultatet av den då kontona 8220 - 8229 hamnar i ruta 3.15, då alla kontona inom det spannet hamnar korrekt i just den rutan baserat på kontonumret. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine

Tänkte flika in här och dubbelchecka. Är i samma sits men jag använde konto 8220 istället för att skapa ett nytt konto (8228). Går det lika bra? Blev också lite fundersam då beloppet ökade posten 'Resultat före skatt' under Bokföring -> Kontoanalys -> Resultaträkning i Visma eEkonomi. Det är alltså en korrigering som sker i Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning senare?

Hej Robert7!

 

Tack för din fråga, ber om ursäkt att svaret dröjt lite. Ja precis, det är något som kommer att hanteras sedan i deklarationen eftersom det är då den inte får påverka det skattemässiga resultatet, medan det just nu påverkar det bokföringsmässiga resultatet. Så när du gör deklarationen sedan så är det viktigt att kontrollera så att det du bokfört mot 8220 som är skattefritt hamnar i rätt ruta. 

 

8220 är ett gruppkonto för resultat vid försäljning av värdepapper m.m så det är därför det hamnar under den rubriken då eEkonomi går efter kontonummer och hur baskontoplanen ser ut, men det går bra att använda det så länge man ändrar vid sin årsredovisning samt deklaration sedan. Om man har både skattepliktiga och skattefria försäljningar kring det så kan det vara bättre att dela upp mellan olika konton för att lättare kunna se vad som bör justeras vid deklarationen.

 

Ha det fint!

/ Josefine