Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra ATG-vinster

Vi har ett bolag som äger travhästar. När de vinner prispengar på travtävlingar utbetalar ATG vinsten exklusive moms, men det är egentligen en momspliktig verksamhet. Den skall, enligt Skatteverket, redovisas i ruta 05 i skattedeklarationen, men ingen moms skall redovisas på detta i ruta 10. Detta medför att man får en avvikelse i VISMA Administration eftersom omsättningen inte överensstämmer med utgående moms. Man får även en avvikelse när man gör skattedeklarationen på Internet, men den skall man klicka sig förbi. Så skall det vara enligt Skatteverket. Det känns dock inte bra att inte ha några fungerande kontroller. Det finns tydligen inte någon teknisk lösning på detta.

Skulle det kunna vara en lösning att införa en ny fiktiv kod som man kan koppla intäktskontot till och som skall vara momspliktig omsättning men där utgående moms inte redovisas? Sedan kan programmet summera denna kod med övriga med kod 05 och redovisa summan vid kod 05, men kontrollen skulle då kunna ta hänsyn till att den omsättningen inte ingår i underlaget för utgående moms redovisad vid kod 10.

3 SVAR 3
Davor P1
CHAMPION

Jag förstår din frustration......

Det är lite av "omvänd travmoms", men alla ekonomiprogram får problem med att det inte går ihop med momskontrollen. Man är tvungen att i nuläget hålla tungan rätt i munnen.

Har för egen del enbart skickat med en notering i rapporten till SKV att x kr kommer från hästar.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag förstår också din frustration men det är precis så som Davor P skriver att det blir problem när det gäller momskontrollen. Programmet förutsätter att det finns redovisad moms när det finns omsättning och därför blir det avvikelse. 

Det finns tyvärr ingen bra lösning på detta problem utan jag skulle föreslå att du fortsätter med den alternativa lösningen du kom på själv, där du använder ett intäktskonto kopplat till momsrapportkod 42 och sedan manuellt summerar ihop det beloppet med det som finns i ruta 05. Har du annan momsfri försäljning skulle detta inte fungera eller om du väljer att skicka momsdeklarationen på fil (eSKD).

Just nu är inte detta något vi prioriterar att förändra i programmet eftersom det är väldigt få kunder som råkar ut för detta men vi har ändå antecknat ditt önskemål.

/Johan 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Davor!

Tack för Ditt svar. Jag gör också så nu att jag skriver i upplysningar att ATG-vinster ingår i omsättningen med x kronor. För att få kontrollerna gjorda så fuskar vi med att registrera vinsten på konto kopplat till kod 42, därför att kunden inte har några momsfria intäkter. Då stämmer kontrollen i programmet. Sedan börjar jag med att registrera momsdeklarationen på Internet enligt rapporten utan det som står vid kod 42, och när jag sett att det stämmer så ändrar jag beloppet vid kod 05 till summan av kod 05 och kod 42 från programmets momsrapport.

Hälsningar Harry