Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Ropetef
NY MEDLEM

Bokföra F-skatt enskild firma?

Hej, jag är precis nystartad och undrar nu om man måste bokföra inbetalning av preliminär F-skatt i företaget?

Då den enskilda firman inte har något skattekonto, utan det ligger på mig som privatperson?

1 GODKÄNT SVAR

Som du skrev själv är skattekontot ditt personliga. Som fysiker skattar du alltid per kalenderår. Så om du börjar betala F-skatt redan nu - och således inte begärde att få skjuta upp betalningarna 3 månader- så blir det ändå rätt för kalenderåret.

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Om du betalar från ett företagskonto som du ska kunna stämma av i din bokföring behöver du bokföra F-skatten (på konto 2012), annars inte. 

Ja, just det, men det är såhär, att jag har precis startat EF och mitt räkenskapsår (brutet) börjar 22/3 till 31/12 - 2021

Men jag ska betala in första preliminära skatten nu den 12e Mars,  

Jag tänker att det är utanför mitt räkenskapsår? Hur funkar det här?

Som du skrev själv är skattekontot ditt personliga. Som fysiker skattar du alltid per kalenderår. Så om du börjar betala F-skatt redan nu - och således inte begärde att få skjuta upp betalningarna 3 månader- så blir det ändå rätt för kalenderåret.

då till nästa fråga om jag inte har någon inkomst i företaget än, och måste betala skatt med mina redan skattade pengar hur gör man då?  

Jag skulle lägga in en ny preliminär deklaration och minska F-skatten - sen kan du öka på igen när du börjat få inkomster i firman.