Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jimmy_10
MEDLEM

Bokföra Facebook annonser

Hej, 
Jag har ju lagt upp en del Facebook annonser på diverse småsummor , hur bokför man det korrekt ? 
Det har dragits på mitt mastercard månadsvis som är kopplat till mitt företagskonto .
Tack på förhand .

1 GODKÄNT SVAR
Lars R
MEDLEM

Hej!

Jag har skapat ett konto 5981 "Marknadsföring EU" med momskod 21.
Eftersom fakturan inte innehåller någon moms tar du hela beloppet på 5981. Sedan måste du lägga 25% av beloppet så här:
D 2645
K 2614

Visa lösning i originalinlägg

5 SVAR 5
Lars R
MEDLEM

Hej!

Jag har skapat ett konto 5981 "Marknadsföring EU" med momskod 21.
Eftersom fakturan inte innehåller någon moms tar du hela beloppet på 5981. Sedan måste du lägga 25% av beloppet så här:
D 2645
K 2614
Jimmy_10
MEDLEM

Perfekt, tack så mycket Lars !

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har en frågan om hur man ska bokföra Facebook och Google annonser, vilka kontoplaner ska man använda och ska man bokföra med moms? För den största delen av våran utgifter är just annonskostnader och det påverkar hur mycket vi får betala in i moms. 

Tack för hjälp! 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har köpt Facebook reklamer för 200 själv, innan företag var registrerad. Jag har 200 db på 5900 (reklam or PR) och 200 kr på 2893 (skulder till närstående personer), och 50 i omvändmoms på 2647 (ingående omvändmoms), jag har differens av 50 och vet inte var jag ska lägger det. 2893 känns inte rätt. Kan ni hjälp? Tack 

Fiktiv EU moms redovisas på konto 2645 (deb) och 2614 (kredit) och en momskod på inköpskontot som är 20

(Omvänd moms är för byggindustrin...)